IT controller till enheten Ekonomistyrning

IT controller till enheten Ekonomistyrning

Arbetsbeskrivning

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Ekonomiavdelningen
Ekonomiavdelningen består av fyra enheter samt stab och ansvarar för att utforma myndighetens verksamhet inom området ekonomi.

Det innebär att avdelningen ansvarar för myndighetens ekonomi­styrning, redovisning, betalningar och ersättningar samt har samordningsansvar för arbetet mot felaktiga utbetalningar, bidragsbrott och bedrägerier.

Ekonomistyrningsenhetens uppdrag
Enheten Ekonomistyrning har ett övergripande ansvar för att det finns kompetent stöd i ekonomi­styrningsfrågor till Arbetsförmedlingens budgetansvariga chefer och till myndighets­ledningen. Enhetens leveranser bidrar till ett effektivt resursutnyttjande samt en utveckling mot större enhetlighet.

Vi söker nu en business controller med inriktning mot IT till en av sektionerna på enheten ekonomistyrning. Sektionen består idag av elva medarbetare som ansvarar för att ge controllerstöd till verksamhetsområde Direkt som har huvudansvaret för myndighetens digitala kundkanaler och kundtjänst, IT-avdelningen samt huvudkontorets övriga avdelningar som tex Kommunikation och HR. Tjänsten riktar sig främst mot avdelningar inom IT.

Beskrivning av tjänsten
Arbetet utförs med hög grad av självständighet och omfattar huvudsakligen budgetering, uppföljning, analys och prognos. Du kommer rapportera och analysera utfall till budgetansvariga chefer samt stötta ledningsgrupper med ekonomisk uppföljning. I arbetsuppgifterna ingår också att stötta verksamheten i frågor som rör nyttor och nyttorealiseringar, immateriella bedömningar av utvecklingsinitiativ samt framtagande av olika finansiella beslutsunderlag.

Då vi arbetar med ett arbete kring kostnads­fördelning och tidredovisning som kopplar an till vår nya ekonomimodell ser vi gärna att du är intresserad av dessa frågor.

 

Grundläggande krav för tjänsten
- Akademisk examen inom ekonomi 180 hp (120 poäng enligt tidigare system) med inriktning redovisning eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer som lämplig
- Erfarenhet av ekonomistyrning på statlig myndighet eller annan större organisation
- Erfarenhet som controller med inriktning mot IT
- Erfarenhet av IT-investeringar och finansieringsfrågor framför allt kopplat till immateriella bedömningar av investeringsinitiativ

 

Övriga meriter för tjänsten
- Vana av att arbeta verksamhetsnära och att bygga relationer
- Erfarenhet av framtagning av kalkyler (business case) samt effekt- och nyttoberäkningar
- Erfarenhet av affärssystemet Raindance
- Erfarenhet av planeringsverktyget Mercur



För att lyckas i rollen ser vi gärna att du är nyfiken, initiativrik och uppskattar de möjligheter som det för med sig att utveckla nya arbetssätt tillsammans med teamet och verksamheten. Du bör trivas i en omgivning som förändras och utvecklas.

Då vi arbetar nära verksamhets- och budgetansvariga chefer är god pedagogisk förmåga och ett konsultativt förhållningssätt något som vi ser som prioriterade egenskaper.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast möjligast och enligt överenskommelse. Placeringsorten är Solna. I denna tjänst erbjuder vi möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-01-23. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen.

Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


28 november 2023