IT-förvaltare

Arbetsbeskrivning

IT-förvaltare

Upphandlingsmyndigheten söker en IT-förvaltare som kan förstärka vår verksamhet. Myndigheten är i ett expansivt skede med omfattande digital nyutveckling som bedrivs tillsammans med externa partners. Myndigheten behöver nu forma en bemanning som förutom befintliga objekt även kommer att ta emot nya spännande leveranser.
Vi söker nu en IT-förvaltare som tillsammans med ytterligare 2-3 befintliga resurser kan bilda ett förvaltningsteam. Har du dessutom viss erfarenhet eller intresse av lära dig/eller om du redan arbetar med informationsarkitektur, ser vi det som ett extra plus. Tjänsten är placerad på avdelningen Verksamhetsstöd, som har ett sammanhållande ansvar för olika verksamhetsövergripande frågor.

Vad ska du arbeta med?

Upphandlingsmyndigheten har en modern och väl fungerande IT-miljö, och vi strävar efter att i ännu högre grad utnyttja digitaliseringens möjligheter.

Vi har valt att outsourca mycket av vår IT-drift och som IT-förvaltare blir du länken mellan myndighetens verksamhet och leverantörerna. Du kommer att ha en viktig roll i att skapa bra relationer och samarbete med olika leverantörer av system på olika nivåer.


• Du säkerställer att systemen är stabila och skapar värde för myndigheten.
• Du förvaltar delar av myndighetens IT-system.
• Du identifierar och lyfter större utvecklingsbehov till projektavdelningen.
• Du deltar även i vissa IT-utvecklingsprojekt. Du tar fram IT-förvaltningsplaner, i samarbete med verksamheten.

I din roll som IT-förvaltare lyssnar du av verksamhetens behov, deltar bland annat i förstudier, planerar med våra leverantörer, säkerställer tester och säkrar produktionssättningen. Vi arbetar idag utifrån verksamhetsstyrd IT med en förenklad PM3-modell.

Upphandlingsmyndigheten är en liten myndighet, som för tillfället har cirka 75 anställda. Du behöver därför ha intresse av att arbeta brett med det verksamheten efterfrågar. Och det du inte kan, går att lära sig. På myndigheten finns närmast en verksamhetsutvecklare IT och en IT-administratör att samarbeta med.

Du ska ha


• Akademisk utbildning inom systemvetenskap eller motsvarande.
• Minst tre års erfarenhet av förvaltning/eller förvaltningsledning inom IT-området.
• Erfarenhet av att omvandla verksamhetsbehov till tekniska krav.
• Erfarenhet av att ta fram förvaltningsplaner.
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska.

Du bör ha


• Viss erfarenhet alternativt intresse av att lära mer inom området informationsarkitektur.
• Kunskap om offentlig och gärna statlig verksamhet.
• Du har viss erfarenhet av agila arbetsmetoder.
• God erfarenhet av projektorienterat arbetssätt.
• Erfarenhet av Office 365 och Microsofts databas- och servermiljöer.
• Vana vid att arbeta i PM3 och ITIL.

Personliga egenskaper

Vi söker dig som kan lyssna in och analysera verksamhetens behov och identifiera lösningar. Det är också viktigt att kunna ta ansvar för att samordna verksamhetens behov med leverantörernas IT-leveranser.

För att trivas och känna att du lyckas i den här rollen behöver du vara bra på att bygga och bibehålla goda relationer och ha ett utpräglat sinne för service. Du kan ta initiativ och självständigt ansvara för att driva ditt arbete framåt. Du ska ha förmåga att lyfta blicken, kunna prioritera och se sammanhang. Som person är du nyfiken och vill fortsätta att utvecklas i din roll. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Om Upphandlingsmyndigheten

Upphandlingsmyndigheten vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Vårt uppdrag att ge stöd till upphandlande myndigheter och leverantörer genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder. År 2019 blev vi utsedda till Sveriges modernaste myndighet. Vi sitter i ljusa aktivitetsbaserade lokaler i Solna Business Park, nära allmänna kommunikationer. Läs gärna mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.

Anställningen

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och vi tillämpar sex månaders provanställning. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Ansökan

Sista ansökningsdag är onsdag den 19 februari 2022. Välkommen att skicka in din ansökan bestående av personligt brev och CV. Välkommen med din ansökan!

För mer information, kontakta

Eva Lindgren, chef för verksamhetsstöd, 08-586 217 10

Conny Ulvestaf, verksamhetsutvecklare IT, 08-586 217 78

Elke Frölander, Saco-S, 08- 586 217 71

Daniel Mott, ST, 08-586 217 70

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upphandlingsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 januari 2022
  • Ansök senast: 19 februari 2022

Besöksadress

Svetsarvägen 10
Solna

Postadress

Box 1194
Solna, 17123

Liknande jobb


Systemförvaltare, Personalsystem

Systemförvaltare, Personalsystem

7 november 2023

Systemförvaltare

Systemförvaltare

14 november 2023

Systemförvaltare till ekonomiteamet

Systemförvaltare till ekonomiteamet

14 november 2023