IT-förvaltare GIS och kartdata

Arbetsbeskrivning

Trafikförvaltningens verksamhet kräver idag mer och fler komplexa IT-lösningar. IT är ett stöd i vår interna verksamhet men också en förutsättning för att trafiken med system och IT-utrustning för exempelvis radio, trafikledning, försäljning, trafikinformation och trygghet ska fungera. 
 
Sektion Leverans ansvarar strategiskt för kravställning och budget samt operativt för genomförande av förvaltning, vidareutveckling och drift av trafiknära IT System. Sektionen ansvarar för avtalen med alla IT-leverantörer. IT arbetar främst inom ramen för ITIL och en förvaltningsmodell baserad på PM3. IT avdelningen är, liksom Trafikförvaltningen i stort, en beställarorganisation.  
 
Om tjänsten 
 
Området GIS och Kartadata är ett samlingsnamn för ett område med ett antal GIS system så som ArcGis, SL Kartdatabas och egenbyggda KTK (kollektivtrafikkartan). KTK är nyligen mottaget i förvaltning och fokus för detta system är att upprätta en förvaltning. 
 
Fokus ligger på den löpande förvaltningen och leverantörsuppföljning samt aktivt arbete med att förbättra våra interna processer samt med kompetensspridning inom och utanför sektionen. I rollen ingår delaktighet i att fånga in verksamhetens krav och driva vidareutveckling i samverkan med systemleverantörer.  
 
Arbete med förvaltningsplan och rapportering av utfall av denna ingår i arbetsuppgifterna, liksom att säkerställa att relevant dokumentation av systemet finns uppdaterad. Förutom detta ansvarar du som IT-förvaltare även för budgetering och löpande ekonomisk uppföljning av IT-leveransen inom ditt område. Som IT-förvaltare är du också ansvarig för att ingå i eller driva upphandlingsprojekt och därefter följa upp leverantörer mot skrivna avtal. 
 
Gruppen IT Trafikstöd består av 14 förvaltare. Gruppens ansvar är att säkerställa hög kvalitet och tillgänglighet av Trafikavdelningens IT-stöd. Vi är mitt i en förändringsresa där vi relativt nyligen introducerat en ny förvaltningsmodell och nya agila arbetssätt.  
 
Att jobba hos oss 
 

Vårt uppdrag – den gemensamma resan. Att jobba på trafikförvaltningen, verksamheten bakom SL, Waxholmsbolaget, Färdtjänsten och Spårvägsmuseet, innebär att du bidrar till Stockholms samhällsutveckling tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor. Vi jobbar varje dag med att bygga och utveckla en hållbar, modern och tillgänglig kollektivtrafik för 2, 3 miljoner invånare. Din insats gör skillnad i en organisation som ligger i framkant inom miljö och hållbarhet.  
 
Våra värderingar är öppenhet, kompetens, pålitlighet och samverkan. Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler på västra Kungsholmen. Hit tar du dig enkelt med kollektivtrafiken. Motion och hälsa är viktigt för oss och förutom friskvårdsbidrag erbjuder vi en rad olika hälsofrämjande aktiviteter.  
 
Vem är du?  
 
Vi söker dig som vill arbeta med IT ur ett verksamhetsperspektiv, med en tydlig koppling till hur IT kan bidra till att uppnå verksamhetens mål.  
 
Vi söker dig med minst 5 års erfarenhet av systemförvaltning, som har arbetat med alla delar från verksamhetsdialog, planering, budget och ekonomi till beställning och hantering av avtal och leverantörer. Du är ITIL certifierad och har en akademisk examen inom GIS och systemteknik. Har du dessutom arbetat i PM3 som förvaltningsmodell är det meriterande.  
 
Vi vill att du har förmågan att driva, strukturera och planera ditt arbete samt har en god förmåga att dokumentera och kommunicera i en föränderlig verksamhet. Du är resultatinriktad och levererar med god kvalitet. Som kollega söker vi dig som har en positiv inställning, med förmågan att skapa goda relationer med olika parter. 
 
Information och ansökan 
 
Har du frågor eller funderingar? I denna rekrytering samarbetar vi med Edge of Talent.
Välkommen att kontakta rekryteringskonsulterna Elin Hedberg, tfn 070-672 55 65 eller Ulrika Wörding, tfn 0709-40 97 40.  
 
Ansök redan i dag eftersom intervjuer kan ske löpande.
Sista ansökningsdag är  2019-02-21. Vi ser fram emot din ansökan! 
 
Rekryteringsprocess 
Vi tar endast emot ansökningar via Trafikförvaltningens system. Ansök genom att klicka på knappen "Sök tjänsten" så länkas du vidare. 
 

Fackliga kontaktpersoner 
Mounir Ainholm, SACO, tfn 08-686 36 52 
Anita Buske, Vision, tfn 08-686 38 26 
 
Webb och sociala medier 
För mer information om hur det är att jobba hos oss, besök vår karriärsida sll.se/arbeta-inom-kollektivtrafiken. Du hittar oss också på Linkedin.

Kontaktpersoner på detta företaget

Malin Magnusson
08-736 28 47
Sophia Blåvall
08-686 16 25
Erika Flodström
08-686 1822
Åsa Sönnergaard

Sophia Blåvall

Sophia Blåvall

Katarina Thomasson
08-736 11 26
Jannica Chinos

Matts Henriksson

Jannica Chinos
070-7863674

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Trafikförvaltningen 0180
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast lön Fast lön
  • Heltid Tillsvidare
  • Publicerat: 23 januari 2019

Besöksadress

Lindhagensgatan 100
None

Postadress

11218
0180, 11218

Liknande jobb


5 juni 2024