IT Project Manager (Kommunikation och Insamling - CRM) till Röda Korset

Arbetsbeskrivning

IT Project Manager (Kommunikation och Insamling - CRM) till Röda Korset
Vi har nu möjligheten att erbjuda ett jobb där du verkligen gör skillnad. Du kommer att arbeta med digital utveckling för att påverka och förbättra Röda Korsets möjlighet att rädda liv och ge hopp-ute i världen och hemma i Sverige.


Intervju med Martin Tägtström, CIO på Röda Korset.

Du söker tre nya medarbetare till IT-enheten. Vad är bakgrunden till det?
Under de senaste åren har Röda Korset gjort en stor satsning för att modernisera och effektivisera teknikplattformen samt utveckla arbetssätt och metoder. Denna stora satsning är en väldigt viktigt investering i framtida möjligheter att stärka oss som världens främsta hjälp- och katastroforganisation.

Nu ligger fokus på att realisera den fulla nyttan av investeringen. Det handlar om att dels effektivisera förvaltningen av hela den tekniska lösningen och dels kommer vi att arbeta med ett antal vidareutvecklingsinitiativ. Digitaliseringen av hela vår verksamhet är en strategisk fråga och därför behöver vi stärka organisationen med ett antal individer.

Ni söker tre projektledare samtidigt, hur skiljer de sig åt och hur ska de samverka?
Vi söker tre IT projektledare som delvis kommer ha samma profil och delvis unika kvalifikationer. Alla tre kommer att arbeta med att driva vår digitala utveckling framåt, men med olika fokus och olika tekniker som utgångspunkt.

Den första kommer att ha ansvar för digitala lösningar som bygger på vår CRM lösning (Microsoft Dynamics CRM), vårt Data warehouse och vårt kampanjhanteringsverktyg (Adobe Campaign Manager) samt uppföljning och analys (QlikView). Fokus är alla verksamhetsbehov som stärker vår insamlingsverksamhet.

Den andra kommer också att arbeta med vår insamlingsenhet som fokus, men där ansvarsområdet kommer att vara alla digitala lösningar som bygger på webbteknik och digitala medier. Den här rollen kommer att ha ett samordnande ansvar för alla våra lösningar på webben, oavsett om de syftar till att stärka vår insamling eller används i andra verksamheter.

Den tredje projektledaren kommer arbeta med olika IT lösningar för att tillgodose de verksamhetsbehov som rör vår nationella och internationella verksamhet. Såsom frivilligrekrytering, demokrati och medlemsinflytande, kontaktcenter, familjeåterförening, katastrof och krisberedskap, vård och behandling, digitala mötesplatser med mera.

Den annons du just nu tittar på beskriver den första rollen av de tre rollerna.

Vad har avdelningen Kommunikation och Insamling för planer under 2017 och vad kommer den här projektledaren att arbeta med?
Projektledaren kommer att ha som fokus på att arbeta med allt systemstöd för att stärka insamlingsverksamheten.

Under året kommer vi bland annat arbeta med att uppgradera CRM Dynamics till senaste versionen, förbättrad analys av givarbeteenden för att kunna erbjuda mer relevant och anpassad kommunikation, hantera övergången till EUs nya dataskyddsförordning, ökat stöd för företagssamarbeten, samt vidareutveckling av vår Data Warehouse lösning.

De flesta system är Microsoftbaserade och du kommer driva projekt kopplade till Röda Korsets CRM-verktyg Microsoft Dynamics CRM. Detta system är det tekniska hjärtat för Röda Korsets insamlingsverksamhet pengar kommer in via Webben, SMS, Swish och Autogiro. En rad integrationer (via Biztalk) med affärssystem (Dynamics AX), en portal för frivilliga (Sharepoint), Data Warehouse, kampanjverktyg (Adobe Campaign Manager) och Qlikview ligger i scoopet för vad projektledarens ansvar. Du kommer samarbeta tätt med projektledaren för webb inom avdelningen Kommunikation och Insamling.

Vilken bakgrund tänker du dig att den som söker tjänsten har?
Den tekniska lösningen är modern och avancerad. Det är därför avgörande att det är en person med stark teknisk bakgrund och som tycker om att arbeta med relativt komplexa lösningar. Ju större erfarenhet av just de system och tekniker som Röda Korset använder, desto bättre. Rollen kommer att innebära en blandning av effektivt förvaltningsarbete och dynamiskt vidareutvecklingsarbete. Vidare har personen:

• Erfarenhet av att projektleda utveckling av nya och förändrade IT stöd, med hjälp av interna verksamhetsresurser och externa IT leverantörer.
• Erfarenhet av att ha jobbat proaktivt och systematiskt med förvaltningsfrågor. Tex med en förvaltningsmodell såsom PM3
• Erfarenhet av IT lösningar med ett anpassat standardsystem/affärssystem i botten. Och förmågan att göra avvägningar mellan vilka behov vi kan lösa med konfigurering och vilka vi måste lösa med skräddarsydda lösningar.
• Erfarenhet av att paketera och beställa IT leveranser av externa IT leverantörer (upphandling, offerter, projektupplägg, leveransgodkännande, kvalitetssäkring mm)
• Relevant akademisk utbildning

Om du har erfarenheterna som stämmer överens med ovan, och känner att du vill bidra med ditt engagemang i en organisation som vår, så är du rätt person för oss. Vi uppskattar mångfald!

Ansök nu!
I den här rekryteringen samarbetar Röda Korset med Dfind IT, rollen kan komma att tillsättas snabbt då vi går igenom ansökningar löpande, sök rollen redan idag på http://www.dfind.se/it/ .

Vid frågor kring rollen är du välkommen att höra av dig till rekryteringskonsult David Näsström på david.nasstrom@dfind.se eller 0733-57 36 27

Om Röda Korset
Röda Korset är världens främsta katastroforganisation. Vi finns över hela världen och består av miljontals frivilliga som bestämt sig för att hjälpa andra människor. Vi kämpar för att rädda liv och ge hopp. Vi delar ut mat, förebygger katastrofer och bidrar med medmänsklig värme.

Svenska Röda Korset är en allmännyttig ideell förening som grundades 1865. I dag är Svenska Röda Korset Sveriges största humanitära frivilligorganisation, med över 30 000 frivilliga i nästan 1 000 rödakorskretsar spridda över hela landet.

Uppdragsgivare: Röda Korset
Ort: Stockholm
Omfattning: Heltid
Start: Omgående med hänsyn till uppsägningstid


Nyckelord: IT Project Manager, IT Projektledare, förvaltningsledare, Social responsibility, CSR, ERP, affärssystem, CRM-system, Salesforce, Lime, SAP Customer Relationship Management (SAP CRM)

Kontaktpersoner på detta företaget

Robin Hallman

Ann-Louise Nyman

Fanny Cederberg

Raisa Söderberg

Fredrik Svensson

Robin Hallman

Karolina Johnsson

Fanny Cederberg

Angelica Strand

Eva Tostgård

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Dfind IT
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast lön
  • Heltid Tillsvidare
  • Publicerat: 16 december 2016

Besöksadress

Platensgatan 2 Linköping
None

Postadress

Platensgatan 2 Linköping
Linköping, 58220

Liknande jobb


Kundutvecklare - IT

Kundutvecklare - IT

1 juni 2024

Project Manager – SCADA/EMS Engineering

Project Manager – SCADA/EMS Engineering

31 maj 2024