IT-projektledare

IT-projektledare

Arbetsbeskrivning

TJÄNSTEN
I rollen som IT-projektledare hos oss på Alektum Group kommer du få den spännande uppgiften att leda och driva projekt, och bäst av allt - vara IT:s ambassadör som syr ihop de tekniska delarna med resten av verksamheten och tar oss mot nya mål och möjligheter.

Som IT projektledare har du breda kontaktytor över hela organisationen, både internt men också externt. Du leder projekt både inom IT-avdelningen samt stöttar kollegor i de avdelningsspecifika projekt för att säkerställa att de drivs med kvalitet. Du ingår i teamet IT Project Management tillsammans med 8 kollegor i snarlika roller och rapporterar till Team Manager IT Project Management.

Arbetsuppgifterna innebär bland annat att:

- Driva förstudier, skapa projektplaner både på strategisk nivå samt operativt genomförande i verksamheten, säkerställa tidplan, resursplanering och leverera slutresultat
- Vara IT:s kontaktperson och arbeta nära Project Management Office
- Koordinera resurser i projektet på det mest effektiva sätt tillsammans med Team Managers
- Hålla styrgruppen kontinuerligt uppdaterad i beslutspunkter och eskalera om så krävs
- Riskanalyser på olika nivåer för att säkerställa kvalité i projekten
- Arbeta med olika effektivitetsnycklar för att se till att vi arbetar på rätt sätt och når projektmålen
- Ta fram projektleveranser, exempelvis; planer, konceptuella beskrivningar, presentationer, analyser, mallar, metoder, dokumentation & utbildningsmaterial
- Vara en driven projektledare som motiverar projektgruppen att vi tillsammans går i mål, i tid.


VEM SÖKER VI?
Vi söker dig som är en people person med tekniken som paradgren. Du är van vid att vara bryggan mellan tekniken och verksamheten och har förmågan att förstå och förklara de tekniska bitarna för att sedan omsätta interna såväl som externa behov till systemkrav. Som projektledare motiveras du av att leda/driva både projekt och människor mot ett gemensamt mål och slutresultat. Som IT:s ambassadör motiverar och engagerar du dina projektkollegor att ni tillsammans når målen, tillsammans, även om vägen dit inte alltid är ostressad eller spikrak.

Teknisk kompetens:

- Du har minst 3 års arbetslivserfarenhet från framgångsrik projektledning inom IT- och av att driva projekt genom hela värdekedjan
- Kunskap i projektstyrningsmodeller som exempelvis kanban som vi tillämpar på Alektum Group IT
- Du hanterar Office-paketet och Office 365 obehindrat
- Mycket meriterande om du har branscherfarenhet och kännedom om vår business och produkt
- Mycket meriterande med högskoleutbildning inom teknik/ systemvetenskap/ projektledning
- Mycket god förmåga att arbeta analytiskt och kreativt med problemlösning
- God erfarenhet i att leda och stötta projekt-team utifrån ett coachande ledarskap
- Du talar och skriver svenska och engelska flytande


INTRESSERAD?
Välkommen med din ansökan senast 1 maj 2020. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start omgående eller enligt överenskommelse. Placering sker på Alektum Groups huvudkontor i centrala Göteborg.

VILL DU VETA MER OM TJÄNSTEN?
Om du vill veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterande chef, Niklas Pettersson, Tema Manager IT Project Management, niklas.pettersson@alektumgroup.com.

Om du vill veta mer om rekryteringsprocessen, vänligen kontakta Isabell Konjic, HR Partner, isabell.konjic@alektumgroup.com.

Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Alektum Group | Sweden
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 april 2020
  • Ansök senast: 2 oktober 2020

Liknande jobb


15 maj 2024

15 maj 2024