OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?
Sektionen IT-processtöd och övervakning är en del av enheten Infrastruktur.
Till sektionen IT-processtöd och övervakning söker vi nu en IT Service Manager.
Vårt fokus inom enheten Infrastruktur ligger på att med ny teknik skapa grunden för Arbetsförmedlingens utveckling mot digitalisering, självbetjäning och automatisering samt leverera ett bemötande i världsklass!
Sektionen IT-processtöd och övervakning arbetar med två huvudsakliga ansvarsområden. Våra grundläggande ITIL-processer, verktygsstöd kopplat till dessa och med att tillhandahålla en övervakningsplattform för hela IT-verksamheten som syftar till att skapa proaktivitet, tillgänglighet och stabilitet i våra digitala IT-leveranser. Sektionen finns i Stockholm och Härnösand.
Arbetsuppgifter
För att trivas och lyckas i rollen som IT Service Manager bör du vara en driven och initiativtagande person med en prestigelös och coachande ledarstil. Du kommer löpandet att utvärdera och förbättra vår verksamhet och arbetssätt. Du kommer att driva utveckling inom området och tillsammans med processansvariga hjälpa teamen att bli mer självgående och effektiva i sitt arbetssätt, t.ex. genom analys av problem, incidenter, och övriga processer för att göra arbetet ännu mer effektivt. En viktig del i rollen är förmågan att kunna bygga ett brett nätverk, förstå och identifiera behov ute bland intressenter, samt ta fram skalbara lösningar som driver verksamhetens utveckling framåt.
Huvudsakliga uppgifter:
- Vara en senior resurs inom ITIL och hålla ihop ITSM ur ett holistiskt perspektiv
- Driva processutveckling och implementera arbetssätt i syfte att uppnå skalbar förbättring
- Utbilda, instruera, stödja/coacha processansvariga inom ITIL
- Tillsammans med processansvariga kommunicera och samverka med användare, produktansvariga/produktägare samt övriga intressenter
Grundläggande krav:
- Eftergymnasial, teknisk utbildning (IT); gärna högskola, eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat vis
- Goda kommunikativa kunskaper i såväl tal som skrift
Meriterande:
- Grundläggande kunskap om ITIL i allmänhet och i synnerhet SLM processen
- Tidigare erfarenhet från ITSM rollen eller motsvarande
- Erfarenhet av förändringsledning/-arbete i större IT-organisationer
- Erfarenhet av plattformen Service Now
- Stark förmåga att arbeta taktiskt och strategiskt
- Erfarenhet av att införa, analysera och förbättra processer
Vi är stolta över att medarbetare ges stor möjlighet att vara med och påverka enhetens utveckling. Vi får arbeta med den nyaste tekniken och de modernaste, agila metoderna. Vi respekterar, lyfter och lär varandra genom att prova oss fram.
Övrigt
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Stor vikt kommer att läggas på personliga egenskaper.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2020-10-23 märkt med Af-2020/0054 7796. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.