IT-upphandlare med fokus på kravanalys och avtalsuppföljning  - hybrid

IT-upphandlare med fokus på kravanalys och avtalsuppföljning - hybrid

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och forma framtidens IT-lösningar på Vinnova, Sveriges innovationsmyndighet? Då kan rollen som IT-upphandlare vara något för dig! Hos oss på IT-avdelningen får du en central roll i att säkerställa att våra IT-upphandlingar möter både interna och externa krav. Tillsammans skapar vi hållbara och effektiva IT-lösningar för framtiden. 

Vi erbjuder  
För dig som har bred IT-erfarenhet och som har arbetat med IT-upphandling enligt LOU tidigare, erbjuder vi en spännande tjänst i en innovationsdriven miljö, med många olika kontaktytor. Vinnova är en framåtlutad myndighet, här gäller ”digital first” och vi har moderna plattformar. Genom att arbeta hos oss bidrar du också till ett hållbart och konkurrenskraftigt samhälle. 

Vår vision är att vara Sveriges mest attraktiva statliga arbetsgivare. För att nå dit ger vi dig bland annat goda möjligheter till kompetensutveckling, generös friskvård och ett brett utbud av personalaktiviteter. Vi sitter i moderna lokaler i centrala Stockholm och har en öppen, innovativ och samarbetsorienterad kultur. Läs gärna mer om oss och vårt arbetsgivarerbjudande här.

Rollbeskrivning  
I rollen som IT-upphandlare arbetar du på IT-enheten och har ansvar för Vinnovas IT-kontrakt. Framför allt upphandlar vi IT-konsulter, men även programvara och enskilda produkter. Du ansvarar för och driver hela upphandlingsprocessen från behovsanalys till tilldelningsbeslut samt efterföljande uppföljning och avtalsförvaltning. Du säkerställer att upphandlingarna sker enligt gällande krav och rutiner. Du är även med i IT-budgetarbetet och resursplaneringen framåt. Till stöd i ditt arbete har du upphandlingsteamet på enheten Ekonomi, upphandlingskonsulter och det egna IT-teamet. Du rapporterar till chefen för IT och Arkiv. IT-enheten består av 12 medarbetare.  

Exempel på arbetsuppgifter:  


• Göra förstudier och samarbeta med interna intressenter för att förstå och tillgodose deras behov 
• Samarbeta och driva dialoger med externa intressenter och leverantörsmarknaden 
• Ta fram krav- och tjänstespecifikationer 
• Utvärdera anbud 
• Implementera kontrakt och leda implementering av avtal 
• Kontraktsuppföljning och leverantörsstyrning 
• Förbättringsarbete av rutiner och processer, t ex för effektivare leverantörsstyrning 

Kvalifikationer - krav 
Utbildning:  
- Relevant eftergymnasial utbildning inom IT  

Erfarenhet:  
- Minst 8 års relevant erfarenhet av brett IT-arbete, gärna mer 
- Minst 2 års erfarenhet av IT-upphandlingar enligt LOU 
- Erfarenhet av behovs- och kravanalys 
- Vana av att agera förhandlare 
- Erfarenhet av projektledning 
- Vana av att arbeta i Microsoft365 

 Kunskaper:  
- Goda kunskaper om LOU 
- God kännedom om informationssäkerhet och gällande regelverk för myndigheter 

Språkkunskaper:  
- Mycket goda kunskaper i svenska och goda kunskaper i engelska, muntligt och skriftligt 

Meriterande:  
- Erfarenhet av licensoptimering 
- Arbetslivserfarenhet från statlig myndighet 
- Erfarenhet av agila arbetssätt 

Personliga egenskaper 
När vi anställer lägger vi stor vikt vid motivation och personliga egenskaper.  

I rollen som IT-upphandlare har du många kontaktytor, både internt och externt. I det arbetet är det viktigt att du är tydlig och kommunikativ. Du kommer också att ha nytta av att du är trygg och stabil som person. Upphandlingsarbetet kräver även att du är bra på att planera och strukturera arbetet.  

Vi söker dig som motiveras av Vinnovas uppdrag att främja hållbar samhällsutveckling och ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt hållbart näringsliv.  

Vinnova är en lärande organisation och vi ser gärna att även du delar med dig av dina idéer och kunskaper. Våra värderingar: respekt, ansvarstagande och mod genomsyrar ditt dagliga arbete. 

Placering 
Vi tillämpar hybridarbete, där våra medarbetare har möjlighet att kombinera arbete hemifrån och på kontoret. Minst hälften av arbetstiden ska förläggas till vårt aktivitetsbaserade kontor på Mäster Samuelsgatan 56, som ligger ett par minuters promenad från Stockholms centralstation.  

Anställningsform 
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning.  

Om Vinnova 
Vinnova är Sveriges innovationsmyndighet. Vi öppnar upp för innovation som ger hållbara lösningar och stärker svensk konkurrenskraft. Läs mer på vinnova.se 

Kontakt 
Vill du veta mer? Kontakta gärna Håkan Josefsson, som är enhetschef på IT och Arkiv, via telefon 08-473 3061 eller e-post hakan.josefsson@vinnova.se 

Vi avböjer all rekryterings- och annonseringshjälp. 

Fackliga kontaktpersoner 
Företrädare för ST är Julia Engström 08-473 3012. För SACO är det Karin Stenström 08-473 3152. 

Ansökan 
Välkommen att ansöka till oss via vår rekryteringsportal senast 2025-03-06. Inför att du skickar in din ansökan vill vi att du läser informationen om vår rekryteringsprocess här och bisysslor här. Vi eftersträvar en jämn könsfördelning och de kvaliteter som kulturell och etnisk mångfald tillför verksamheten. Vinnova arbetar kompetensbaserat för att främja en objektiv och icke-diskriminerande rekryteringsprocess. Detta innebär bland annat att du inte ska skicka in ett personligt brev.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vinnova
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 februari 2025
  • Ansök senast: 6 mars 2025

Besöksadress

Mäster Samuelsgatan 56, 4 tr
None

Postadress

Mäster Samuelsgatan 56, 4 tr
10158, 10158

Liknande jobb


10 november 2021

10 november 2021

Upphandlare/inköpare

30 mars 2022

MSB söker upphandlare

MSB söker upphandlare

21 december 2021