Junior Software Asset Manager (SAM)

Junior Software Asset Manager (SAM)

Arbetsbeskrivning

Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Vilka är vi
Arbetsförmedlingen genomgår just nu en stor strukturell förändring.

Centralt i denna är att digitalisera vår verksamhet samt att förbereda myndigheten inför att leverantörer ska vara huvudsakliga utförare framöver. Verksamhetsområde IT befinner sig i ett dynamiskt och expansivt skede för att bättre matcha det etablerade produkt- och kategoribaserade arbetssätt som myndigheten sedan många år använder. Verksamhetsområde-IT arbetar tvärfunktionellt, utvecklar och levererar modern teknisk utrustning och lösningar till våra medarbetare och kunder. Vi arbetar kategoristyrt i nära kontakt med både användarna och produktansvariga för att skapa en modern plattform.

Här arbetar vi med ny teknik, AI och robotar är för oss inte främmande. Vi arbetar agilt för att gemensamt prioritera och stötta varandra i enligt med mål och nyckelresultat för perioden. Vi lär oss genom att prova oss fram, där vi respekterar och lyfter varandra i vår gemensamma förändringsresa. I takt med Arbetsförmedlingens offensiva digitalisering och satsning på att bli Sveriges modernaste myndighet behöver vi fylla på med kompetens inom området Licenshantering. Vi etablerar nu en tydligare Software asset management (SAM)/Licenshanteringsfunktion med syfte att optimera användandet, inköp, distribution och underhåll, av programvaruapplikationer och tjänster inom Arbetsförmedlingen. Vi söker en junior person med kunskap om Software Asset Management (SAM).

Vem söker vi
Arbetet som SAM är varierande och spänner över ett brett område, med tyngd inom SAM och licenshantering. I din funktion kommer du vara delaktig i flera av våra projekt och aktiviteter. Du arbetar nära det utvecklande teamet, produktansvariga samt våra interna intressenter. Du ska stötta och underlätta för våra produktledare att tänka ett steg till. Genom ett innovativt arbetssätt skapar du idéer som omkullkastar den idag rådande sanningen. Du kommer arbeta virtuellt, tvärfunktionellt och bygga ditt nätverk tillsammans med SAM-teamet.

Fokus för arbetet är stötta IT med Marknadskunskap, Innovation, Governance struktur, Leverantörsuppföljning, avtalsförståelse och beställarkompetens. För att kunna axla rollen skall du ha förståelse för att olika licensers uppbyggnad. Det inkluderar infrastruktur och processer som är nödvändiga för effektiv hantering, kontroll och skydd av programvarutillgångarna under alla stadier av deras livscykel.

I rollen kommer du ges tid och utrymme till att lyfta och driva förbättringar och kreativa förändringar. 

Kvalifikationer
- Relevant universitets- eller högskoleutbildning om minst 180hp (alt. 120 p enligt tidigare system) eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
- Minst två års relevant arbetslivserfarenhet inom SAM-området
- Du har kunskaper inom Agila metodiker såsom Kanban och Scrum.
- Du har goda generella IT-kunskaper, inom utveckling och mjukvara som licens/tjänstehantering.
- Du har goda kunskaper i det svenska och engelska språket i tal och skrift.

Meriterande
- Relevant erfarenhet av arbete i en stor organisation.
- Förståelse för LOU-upphandling

Vem är du
För att lyckas i rollen har du ett helhetsperspektiv samt en förmåga att snabbt sätta dig in i nya problemfrågeställningar och att strukturera ett komplext material. Du förstår att koppla ihop olika metoder och på ett pedagogiskt sätt sätta in dem i rätt sammanhang. Vidare är du entreprenöriell och initiativtagande i ditt förhållningsätt och besitter god lösningsförmåga. Du är en lagspelare som kan samarbeta prestigelöst med dina kollegor, bygga nya broar och kommunicera effektivt och målgruppsanpassat. Som person är du flexibel och kan ställa om både ditt fokus och tankesätt efter behov. Du har blick för att organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt för att hålla satta tidsramar.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placering på Arbetsförmedlingens nybyggda huvudkontor med aktivitetsbaserade lokaler i Solna Strand.

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2021-01-08 märkt med Af-2020/0071 5260. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt. Tester kan förekomma i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


12 maj 2021

Projektledare

Projektledare

12 maj 2021

Digitaliseringssamordnare

Digitaliseringssamordnare

11 maj 2021