Jurist med fokus på informationssäkerhet, offentlighet och sekretess

Jurist med fokus på informationssäkerhet, offentlighet och sekretess

Arbetsbeskrivning

Kommunledningskontoret arbetar med kommunövergripande strategiska frågor med medarbetare som har hög kunskapsnivå inom flera olika områden. I en arbetsgrupp som präglas av professionalism och hjälpsamhet arbetar ca 30 medarbetare utvecklingsorienterat med många olika uppdrag som kan röra allt som en kommun har inom sitt ansvarsområde. Om du vill jobba på en arbetsplats med kloka och roliga kollegor är det här stället för dig.

Kommunstyrelseförvaltning söker nu en jurist. Är du en engagerad och driven person som ser offentlighetsprincipen och informationssäkerheten som viktiga pelare för en väl fungerande demokrati? Bra! Vi söker dig som vill vidareutveckla vårt arbete.

Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner
- semesterväxling
- årsarbetstid
- friskvård till förmånligt pris
- hälsofrämjande aktiviteter
- extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
- personal- och fritidsföreningen Pulsen

ARBETSUPPGIFTER
De juridiska frågeställningarna hos oss kan växla mellan mindre, specifika till stora och komplexa vilket ställer krav på flexibilitet och förmåga att arbeta snabbt utan att rättssäkerheten eftersätts samt se till helheten och den verksamhet som berörs. Tillsammans med vår kommunjurist som mentor får du möjligheten att utvecklas som jurist då rollen ger generalistkompetens samtidigt som du får möjlighet att arbeta specialiserat inom några specifika ansvarsområden.

Ditt fokusområde kommer främst att vara digitalisering, informationssäkerhet och frågeställningar kopplat till offentlighet och sekretess. Du kommer att ge juridisk rådgivning till kommunens nämnder, förvaltningar och bolag inom främst IT-rättens offentligrättsliga del, såsom dataskyddslagstiftningen, offentlighet och sekretess samt angränsande lagstiftning. Det kan vara frågor om molntjänster, utbyte av information mellan myndigheter, säkerhetsskydd och andra juridiska frågor kopplade till digitalisering. Du utgör ett stöd såväl i projekt som i den löpande verksamheten bl.a. vad gäller:
• frågor om informationssäkerhet och informationsklassning
• IT-lösningar
• behandling av personuppgifter
• offentlighet- och sekretess
• frågor kopplade till digital arkivering
Även rådgivning avseende andra rättsområden såsom exempelvis förvaltningslagen, kommunallagen och avtalsrättsliga frågeställningar blir aktuellt. Arbetet innebär många kontakter med tjänstepersoner vid verksamheterna som behöver stöd i att hitta metoder och arbetssätt som tillgodoser lagens krav. Den digitala utvecklingen har ökat användandet av olika digitala verktyg, varför det handlar om att hitta och formulera juridiskt hållbara lösningar vid användandet av dessa tjänster.
Fördjupad utbildning i ovanstående kommer erbjudas kring informationssäkerhet.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en jur kand eller juristexamnen. Du har god kommunikationsförmåga och uttrycker dig väl i tal och skrift på både svenska och engelska. Du har goda grundläggande kunskaper i/vana av att använda IT i vardagen. Du har lätt för att nå fram till och samarbeta med olika yrkeskategorier på ett konstruktivt och förtroendegivande sätt och du är utpräglat serviceinriktad. Du är noggrann, analytisk, lyhörd och flexibel och du har god förmåga att arbeta självständigt, men även i samverkan med andra.
Det är meriterande om du har erfarenhet inom något/några av följande områden:
• GDPR
• offentlighets- och sekretesslagen
• kommunalrätt
• förvaltningsrätt
• förståelse för/erfarenhet av att ha arbetat inom myndighet
Dina personliga egenskaper är viktiga för oss och vi lägger stor vikt vid dem. Vi söker dig som genom ditt positiva och uppskattande förhållningssätt leder arbetet framåt. En framgångsfaktor för att lyckas med uppdraget är din förmåga att samarbeta och skapa goda relationer med andra, vilket innebär att du är en uppskattad samarbetspartner både externt och internt. Du ser lösningar snarare än problem och är duktig på att förklara komplexa juridiska frågor på ett enkelt och tydligt sätt. Du trivs med att arbeta i en organisation där du får vara proaktiv, nyfiken, lyhörd och flexibel. Din kompetens bidrar till att göra den kommunala verksamheten långsiktigt effektiv, kvalitativ och rättssäker.

ÖVRIGT
Som medarbetare i Sandvikens kommun är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Sandvikens 39 000 invånare.

I våra verksamheter arbetar 3000 personer inom 200 yrken. Vår vision är ett Sandviken där vi känner oss hemma och gör varandra bättre. Med ett brett utbud av kultur, idrott och upplevelser och med naturen inpå knuten är Sandviken en plats där det är enkelt att trivas.

Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.

Kontaktpersoner på detta företaget

Administrativ chef Ann-Sofie Hedenström
026-241214
VISION Tanja Sjöstrand
026-241100
JUSEK Pia Öström
026-241243
Administrativ chef Ann-Sofie Hedenström
026-24 12 14
Administrativ chef Tommie Floréus
026-241163
EU-strateg Anders Lundell
026-24 02 99
Chef för överförmyndarenheten Ann-Chatrine Hjalmarsson
026-241216

Sammanfattning

Besöksadress

81180 Sandviken
None

Postadress

Stadshuset, Odengatan 37
Sandviken, 81180

Liknande jobb


28 maj 2024

10 mars 2024

Credit Framework Expert

Credit Framework Expert

26 januari 2024