Jurist, rättschefens kansli, Statsrådsberedningen

Jurist, rättschefens kansli, Statsrådsberedningen

Arbetsbeskrivning

Rättschefens kansli, Statsrådsberedningen
Är du nybliven jurist eller notariemeriterad och vill skaffa dig erfarenhet av Regerings­kansliet? Eller har du tidigare arbetat i Regeringskansliet och vill arbeta med dagsaktuella frågor kopplade till offentlighet- och sekretess och det rättsliga stödet till den politiska ledningen i Statsrådsberedningen? Vi erbjuder dig som kan möta höga krav på service, noggrannhet och leverans en spännande roll i en händelsestyrd miljö. 

Statsrådsberedningen leder och samordnar arbetet i Regerings­kansliet. Rättschefens kansli är Statsrådsberedningens rättssekretariat och ger rättsligt stöd till statsministern och övriga delar av Statsrådsberedningen, bl.a. vid handläggning av ären­den om utlämnande av handling. Vi bistår även rättschefen i Statsråds­beredningen i hans uppgifter med att samordna departe­menten och utveckla Regerings­kansliet som myn­dig­het. Vi arbetar ofta med dagsaktuella frågor i skärningspunkten mellan juridik, politik och kommunikation. I kansliet finns expeditionen för regerings­protokollet.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Du kommer att ha som huvudsaklig uppgift att handlägga kansliets egna ärenden om ut­lämnande av handling och att rättsligt bistå övriga kanslier i Statsrådsberedningen i deras handläggning av sådana ärenden. I uppgiften ingår att vara kansliets kontaktpunkt för ärenden om utlämnande av handling. Du kommer också att bistå regeringens protokoll­förare och vid behov föra protokoll vid regeringssammanträden. Just nu pågår en digitalisering av arbets­sättet för regeringsärendena och du kommer att ha en viktig roll i det arbetet. Arbetet innebär omfat­tade kontakter med övriga kanslier i Statsrådsberedningen och resten av Regerings­kansliet. Även andra arbetsuppgifter kan förekomma. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se.

Din bakgrund
Vi söker dig som har en jur.kand. eller juristexamen och har goda juridiska kunskaper. Det är meriterande om du är notariemeriterad. Erfarenhet av arbete i Regeringskansliet eller annan politiskt styrd organisation är också meriterande liksom erfarenhet av att handlägga ärenden i statlig förvaltning. Om du har särskild kunskap om regelverket kring allmänna handlingar samt offentlighet och sekretess är även det meriterande. 

Dina egenskaper
För att lyckas i rollen krävs att du är strukturerad och noggrann och har ett mycket gott omdöme. Vi vill att du har god förmåga att samarbeta med andra men också att arbeta självständigt. Vidare vill vi att du är serviceinriktad med god initiativförmåga. Det är viktigt att du kan sätta in frågor i ett större sammanhang och att du kan både leverera och byta fokus snabbt.

Övrigt
Anställningen inleds med sex månaders provanställning. 

Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta David Oredsson som är kanslichef, på 08-405 20 98. Du är också välkommen att kontakta personalhandläggare Hanna Grotander på 08-405 12 36. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widgren för Saco och Karina Åbom Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 13 december 2023.

 

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 december 2023
  • Ansök senast: 13 december 2023

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


26 april 2024

24 april 2024

Biträdande jurist

22 april 2024