Jurist till Compliance funktionen

Jurist till Compliance funktionen

Arbetsbeskrivning

För snart 200 år sedan öppnade det som idag är Sveriges äldsta, och enda helt självständiga sparbank, Sparbanken Syd, i Ystads rådhus. Som äkta sparbank har vi inga aktieägare som kräver vinstmaximering och utdelningar. Även om mycket har förändrats i samhället sedan dess är vårt syfte detsamma än idag, nämligen att använda vår vinst till att utveckla tjänster som skapar värde för våra kunder och att förverkliga goda idéer som bidrar till tillväxten i vårt samhälle. Därför vågar vi påstå att vi har Sveriges mest hållbara bankidé.



Som jurist inom Compliance-funktionen i Sparbanken Syd får du ett brett ansvarsområde med omväxlande arbetsuppgifter och stor utvecklingspotential.

Du hjälper verksamheten att följa lagar, regelverk och interna styrdokument genom att stödja och ge råd vid tillämpning av dessa. Du ansvarar även för att administrera och säkerställa material till styrelsen, styrelsens utskott och bankledning.

Din arbetsplats kommer att vara på vårt huvudkontor i den fantastiska staden Ystad. Här sitter vi i nyrenoverade lokaler med närhet till varandra, till vår bankledning och styrelse. Detta ger oss en härlig sammanhållning och korta beslutsvägar i vårt arbetssätt. Du kommer jobba i nära samarbete med andra på din avdelning men också ha mycket kontakt med övriga i organisationen. Som anställd i Sparbanken Syd får du förutom ett stort nätverk av trevliga kollegor också ett stort utbud av löneförmåner.

Möjlighet finns, att förutom i Ystad, sitta på vårt kontor i Malmö eller vid behov även jobba hemifrån.

Ditt ansvar

I ditt ansvar ingår att proaktivt arbeta med bankens regelverk och att informera och ge råd till andra delar av banken för att vi på bästa sätt ska följa gällande lagstiftning och regelverk samt följa upp att dessa regelverk följs.

Du ansvarar även för att proaktivt planera ditt arbete, att följa gällande regelverk och interna policys och riktlinjer som styr ditt arbete, och att kontinuerligt arbeta med struktur och arbetssätt för att skapa effektivitet och kvalitet.

Några av dina arbetsuppgifter


- Bevaka lagstiftning inom bank och finans och omsätta denna information till relevanta råd och konkret stöd för ansvariga i banken.
- Proaktivt ge stöd och råd vid framtagning och uppdatering av bankens interna regelverk och styrdokument.
- Upprätthålla struktur och administration så att bankens forum och dokumentation är i enlighet med vad som krävs utifrån lagar och regelverk, t ex för styrelse, bankledning, risk- och revisionsutskott etc.
- Samordna arbetsgrupper för administration av bankens styrdokument samt överse och koordinera helheten av denna dokumentation.
- Skriva protokoll för bankens arbetsgrupp för intern styrning och kontroll.
- Regelbundet rapportera till bankens CCO avseende måluppfyllelse och uppdrag.
- Svara för att arbetet bedrivs i enlighet med bankens värderingar och kultur och i enlighet med gällande regelverk.
- Organisera, planera och leda ditt ansvarsområde utifrån gällande regelverk, bankens behov, styrelsen eller ledningens beslut, och utefter de överenskomna mål som satts upp tillsammans med chef.
- Vara behjälplig i juridiskt utredningsarbete t ex avseende föreskrifter från myndigheter så som Finansinspektionen, Integritetsskyddsmyndigheten och Konsumentverket samt följa upp på ärenden för att säkerställa regelefterlevnad.
- Ge råd och stöd till bankens personal, verkställande direktör och styrelse om de lagar, förordningar och andra regler som gäller för den tillståndspliktiga verksamheten samt interna regler.
- Informera och utbilda berörda personer om nya eller ändrade regler.

Vem är du?
För att lyckas i denna roll ska du ha en juristexamen från universitet. Du behöver inte ha lång erfarenhet inom juridik eller Compliance, men du ska gärna ha kommit i kontakt med bank eller annat finansiellt institut under praktik, sommarjobb eller liknande.

Du är analytisk, strukturerad, noggrann, flexibel och kommunikativ. I arbetet behövs också ett stort eget ansvar där du bör ha förmåga att självständigt söka information och lösa frågetecken som dyker upp. Du är ambitiös och har en vilja att utvecklas i bred bemärkelse.

SwedSec-licens är önskvärt i rollen men kan läsas in under anställningen.

Tjänsten är en tillsvidaretjänst på heltid där vi tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Vi ser gärna att du vid intresse söker tjänsten så fort du har möjlighet då vi hanterar ansökningarna löpande och tjänsten kan tillsättas innan slutdatum.

Vill du veta mer?
Har du frågor är du välkommen att ringa CCO Nea Rix, 0411-82 21 66 eller HR Maria Lundgren 0411-82 21 32. Kontaktperson för Finansförbundet är Richelle Cruz 0411-82 21 52.

Vi har tagit ställning till möjliga rekryteringskanaler och undanber oss säljande insatser.

Sparbanken Syd är Sveriges äldsta och enda helt självständiga sparbank. Istället för ägare har vi huvudmän utan utdelningskrav. Därför kan vi återinvestera vår vinst för att skapa värde för våra kunder, deras verksamhet och samhället i stort. Vårt syfte är att hjälpa kunder att förverkliga goda idéer så att vi tillsammans bidrar till en hållbar samhällsutveckling. Vi inspirerar och coachar människor till en god ekonomihälsa genom ett brett erbjudande av finansiella tjänster, som tillhandahålls av professionella och engagerade rådgivare. Vi är 160 medarbetare på åtta kontor. År 2021 var vår affärsvolym 41 miljarder SEK.


Besök gärna https://www.sparbankensyd.se för mer information

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sparbanken Syd
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 juni 2022
  • Ansök senast: 26 juni 2022

Besöksadress

Hamngatan 2
Ystad

Postadress

Box 252
Ystad, 27125

Liknande jobb


26 februari 2024