Jurist till enheten för tillsyn

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i regionen och samordnare för det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som rör miljö, natur, arbetsmarknad, kompetensförsörjning, näringsliv, social utveckling, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration, infrastruktur och bostäder.

Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling i Stockholms län – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas. Bredden i vårt uppdrag ger våra 450 medarbetare intressanta och varierande arbetsuppgifter, goda möjligheter att utvecklas samt möjligheten att bidra till en god samhällsutveckling.

Ansvar, respekt, balans och engagemang vägleder oss i arbetet och beskriver vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter.

Länsstyrelsens enhet för tillsyn söker

Jurist

Det huvudsakliga arbetsinnehållet är att bedriva tillsyn inom stiftelseområdet vilket bl a inkluderar:


• granska att stiftelsernas förvaltning sker i enlighet med regelverket samt ingripande när förvaltningen inte sker enligt stiftelseförordnandet eller stiftelselagen
• företräda myndigheten vid domstol i stiftelseärenden
• lämna råd och upplysningar till stiftelser

Du kommer att arbeta i en grupp som tar ett gemensamt ansvar samt självständigt planerar och genomför sina arbetsuppgifter. Du kommer även att arbeta i nära samarbete med stiftelsejuristerna på Länsstyrelsens tillståndsenhet.

Länsstyrelsen i Stockholm är en av sju länsstyrelser med tillsynsansvar för stiftelser och har tillsyn över ca 8 000 stiftelser.

Enheten för tillsyn har 17 medarbetare och hanterar tillsynsfrågor inom flera områden, bland annat stiftelser, penningtvätt, överförmyndare, bevakningsföretag, kameraövervakning och pantbanker. Enheten ingår i avdelningen för rättsliga frågor som har drygt 100 medarbetare. I avdelningen ingår även enheterna för diarium och arkiv, tillstånd samt överklagande

Du ska ha


• juris kandidatexamen/juristexamen (180 poäng/270 högskolapoäng) och minst två års juridiskt arbete alternativt ekonomisk högskoleexamen i kombination med minst två års arbete med stiftelser
• förmåga att göra sammanvägningar av olika typer av information för att göra korrekta och rättsäkra avvägningar och prioriteringar i din myndighetsutövning
• hög integritet och personlig mognad
• mycket god kommunikationsförmåga och samarbetsförmåga
• god stilistisk och verbal förmåga
• vilja och förmåga att bidra till en god arbetsmiljö

Det är meriterande med notariemeritering eller annan liknande domstolserfarenhet. Erfarenhet av tillsynsarbete är meriterande och erfarenhet av arbete med stiftelser är mycket meriterande.

Länsstyrelsen värdesätter språkkunskaper och erfarenheter av olika kulturer. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrigt
Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträde: Snarast
Diarienummer: 112-23265-2016
Sista ansökningsdag: 2016-08-30

Ansökningsförfarande
Ansökan görs via rekryteringsystemet ReachMee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne  Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 8 augusti 2016

Besöksadress

Box 22067
None

Postadress

Hantverkargatan 29
Stockholm, 11221

Liknande jobb


Överförmyndarhandläggare

12 juni 2024

Beredningsjurist

Beredningsjurist

5 juni 2024