Jurister till enheten för överklagande

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i regionen och samordnare för det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som rör miljö, natur, arbetsmarknad, kompetensförsörjning, näringsliv, social utveckling, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration, infrastruktur och bostäder.

Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för en långsiktigt hållbar utveckling i Stockholms län – där ekonomisk utveckling, miljö och social välfärd förenas. Bredden i vårt uppdrag ger våra 450 medarbetare intressanta och varierande arbetsuppgifter, goda möjligheter att utvecklas samt möjligheten att bidra till en god samhällsutveckling.

Ansvar, respekt, balans och engagemang vägleder oss i arbetet och beskriver vårt förhållningssätt till varandra, medborgarna och andra intressenter.

Länsstyrelsernas enhet för överklagande söker

Jurister

Enheten för överklaganden består av ca 20 jurister och två kanslister. Enheten ansvarar för överklaganden av kommunala beslut, huvudsakligen avseende plan- och bygglagen samt miljöbalken. I enheten ingår även den grupp med sakområdesansvariga jurister som ger konsultativt juridiskt stöd i ärenden, processer och projekt inom Länsstyrelsens verksamheter. Enheten för överklaganden ingår som en av fem enheter i avdelningen för rättsliga frågor, som har drygt 100 medarbetare.

Vi söker nu jurister till ärendeverksamheten. Arbetet går ut på att handlägga och besluta i de överklaganden av kommunala beslut som kommit in till länsstyrelsen. Arbetsuppgifterna innefattar kvalificerat juridiskt arbete och ställer krav på förmåga att kunna göra rättssäkra bedömningar och prioriteringar.

Du ska ha



• jur. kand.
• notariemeritering eller motsvarande domstolserfarenhet
• flerårig erfarenhet av juridiskt arbete
• förmåga att uttrycka dig enkelt och pedagogiskt i tal och skrift
• förmåga att driva, ta ställning i komplicerade frågor, både självständigt och i samråd med andra
• vilja och förmåga till att bidra till en god arbetsmiljö

Det är mycket meriterande om du har erfarenhet från offentlig verksamhet och om du har arbetat med PBL-frågor eller miljörätt.
Länsstyrelsen värdesätter språkkunskaper och erfarenheter av olika kulturer. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Övrigt
Vi tillämpar rökfri arbetstid.

Anställningsvillkor
Anställningsform: Tillsvidare
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Diarienummer: 112-23269-2016
Sista ansökningsdag: 2016-08-30

Ansökningsförfarande
Ansökan görs via rekryteringsystemet ReachMee. Ansök genom att klicka på knappen Ansök längst ner på sidan.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Eva Lundgren Axell, Enhetschef
072-7154705
Elin Gradeén, ST
08-7854495
Curt-Åke Karlson, SACO
08-7854019
Birgitta Brehmer, Enhetschef
08-7855017
Therese Jernberg, Huvudregistrator
08-785 41 67
Åke Lente, ST
08-785 44 50
Susanne  Mellberg, SACO
08-785 44 37
Lisa Lundeberg,
08-452 33 67
Åsa Ryding, Avdelningschef
070-920 65 94
Susanna Grege, SACO
010-223 13 36

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Stockholm
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Individuell
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 8 augusti 2016

Besöksadress

Box 22067
None

Postadress

Hantverkargatan 29
Stockholm, 11221

Liknande jobb


Överförmyndarhandläggare

12 juni 2024

Beredningsjurist

Beredningsjurist

5 juni 2024