KAMIC söker en engagerad hållbarhetssamordnare

KAMIC söker en engagerad hållbarhetssamordnare

Arbetsbeskrivning

Brinner du för miljö- och hållbarhetsfrågor och är strukturerad & analytisk. Då har vi jobbet för dig!

Då KAMIC:s ordinarie medarbetare kring hållbarhetsfrågor nu ska vara föräldraledig söker de en hållbarhetssamordnare till kvalitets- och miljöfunktionen.

KAMIC erbjuder ett vikariat med spännande och utmanande arbetsuppgifter, där man tillsammans arbetar för att öka hållbarhetsnivån inom företaget. Har du viljan, ambitionen och drivkraften kan du vara rätt person för den här tjänsten hos oss, med placering på huvudkontoret i Karlstad.

Tjänsten är ett konsultuppdrag, där du kommer att bli anställd av oss på Poolia men arbetar ute hos KAMIC.

Varmt välkommen med din ansökan! Urval och intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag - så vänta inte med din ansökan.


Om tjänsten
I din roll som hållbarhetssamordnare kommer du att arbeta nära produkt- och inköpsavdelningen i arbetet med att utforma, utvärdera, administrera och följa upp hållbarhetsfrågor utifrån kundkrav, lagkrav, direktiv och UN 2030 Agenda for Sustainable Development.

Som hållbarhetssamordnare är det viktigt att känna till verksamhetens gällande lagar och med omvärldsanalys ansvara för att KAMIC följer lagar men även utvecklingen inom området och utifrån detta sprida information inom organisationen och verka för ett miljömedvetande i organisationens olika processer och hos alla medarbetare.

Tjänsten innebär också att du hjälper organisationen i arbetet med kemikalielagstiftningen och du är en del i arbetet med att stärka hållbarhetsarbetet hos KAMIC:s leverantörer. En viktig del i arbetet är att ta fram hållbarhetsinformation för KAMIC:s produkter och leverantörers tillverkning.

I rollen ingår också att vara en viktig del i organisationens arbete med att utforma ett arbetssätt där befintliga processer ska utvecklas utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

Exempel på arbetsuppgifter:
- Operativt arbete genom att vara i kontakt med kunder och leverantörer i syfte att ta fram underlag och dokumentation kopplat till miljö och hållbarhet.
- Aktivt arbete utifrån de verksamhetssystem KAMIC är certifierade enligt, samt kontinuerligt arbete utifrån lagkrav, kundkrav och KAMIC:s egna interna krav.
- Arbete med REACH, SCIP, RoHS, konfliktmetaller, etc.
- I samråd med ledning utforma KAMIC:s riktlinjer och strategier för hållbar utveckling.
- Leverantörsbedömning av ny leverantör ur ett hållbarhetsperspektiv inkluderat miljö, social och etisk hänsyn.
- Löpande värdering av strategiska leverantörer utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
- Rapportering till myndigheter och organisationer inom miljö och hållbarhetsområdet.
- Datainsamling och beräkning av GHG-protokollets CO2-kalkyl. Främst Scope 1-2, uppstart av Scope 3.
- Arbete utifrån CSRD:s regelverk.

Vem är du?
För att lyckas i rollen ser vi att du har relevant utbildning eller några års erfarenhet av arbete inom hållbarhetsområdet. Då en viktig del i arbetet är att ta fram hållbarhetsinformation om KAMIC:s produkter är det viktigt att du har kunskap om kemikalielagstiftning och kan regelverket kring REACH, SCIP, RoHS och konfliktmineraler. Du hanterar engelska obehindrat i tal och skrift. Du rapporterar till Kvalitets- och miljöchef.

Som person är du strukturerad och analytisk, gillar att lära dig nya saker och att samverka med flera arbetsgrupper. Rollen innebär många kontakter både internt i bolaget samt med kunder och leverantörer, varav det är viktigt att du har en god kommunikativ förmåga och tycker om att knyta nya kontakter. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Tjänsten är för omgående start till som längst januari 2026.


Om verksamheten
KAMIC Installation AB är ett teknikföretag som arbetar med försäljning, tjänster samt systemlösningar av ljus- och säkerhetsprodukter. Verksamheten är uppdelad i olika produktområden där våra fokusmarknader finns inom fastigheter, bygg och industrin. Huvudkontoret ligger i Karlstad och affärs- och produktionsverksamhet bedrivs i Sverige och Finland. Antalet anställda är 50 st och omsättningen uppgår till ca 185 MSEK.

Kontaktpersoner på detta företaget

Linda Axäng
+46 73 944 57 02
Anna Pernås
019-7663708
Jenny Berg

Katerina Avraam

Anna Pernås

Linda Axäng

Anna-Karin Skoog

Jenny Berg
+46 72 074 19 99
Anna-Karin Skoog
+46 19 766 37 06
Linda Axäng
+46 766 37 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Poolia Örebro AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 13 mars 2024
  • Ansök senast: 1 april 2024

Besöksadress

Rudbecksgatan 7, 6 tr, Örebro
None

Postadress

Rudbecksgatan 7, 6 tr
Örebro, 70211

Liknande jobb


24 april 2024

Strateg

Strateg

28 mars 2024

Kvalitets- och miljösamordnare

Kvalitets- och miljösamordnare

15 mars 2024