Kanslisamordnare till kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd

Arbetsbeskrivning

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla elever får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Skolinspektionen är även s.k. värdmyndighet för Skolväsendets överklagandenämnd som är en domstolsliknande myndighet med uppgift att pröva överklaganden av vissa beslut på skolväsendets område och på så sätt bevaka elevers rätt i skolan. Kansliet för Skolväsendets överklagandenämnd finns hos Skolinspektionen i Stockholm vars huvudsakliga uppgift är att handlägga de ärenden som inkommer till nämnden. Verksamheten växer och därför behöver vi rekrytera en kanslisamordnare till kansliet som tillsammans med kanslichefen, ansvarar för den dagliga verksamheten. Är du en engagerad jurist som vill bidra till kansliets stora och viktiga samhällsuppdrag?

Kansliet för Skolväsendets överklagarnämnd är en av fem enheter inom avdelningen för Verksamhetsstöd och juridik vid Skolinspektionen. Kansliet är placerat vid huvudkontoret i Stockholm och består av en kanslichef, två administratörer och ca 12 föredragande jurister/handläggare. Till kansliet söker vi nu en kanslisamordnare med start september 2023. 

Arbetsuppgifter

Arbetet som kanslisamordnare är kvalificerat och varierat. Rollen ger en möjlighet att bidra till att  göra skillnad för det enskilda barnet eller eleven. Miljön på kansliet präglas av samarbete och att tillsammans skapa de bästa förutsättningar för att tillvarata elevers rättigheter. Du kommer, i huvudsak och tillsammans med kanslichefen, att ansvara för den dagliga verksamheten på kansliet. I arbetsuppgifterna ingår att vara ett bollplank/stöd till kanslichefen utifrån verksamhetsperspektiv, t.ex. genom att tillse en jämn fördelning av ärenden mellan de ca 12 jurister som finns på kansliet, arbeta med kvalitetssäkring av principiella beslutsförslag till nämnden, följa upp handläggningstider, fånga upp och lämna förslag samt tillsätta projektgrupper gällande utvecklingsbehov, vara delaktig i det inledande arbetet med rekryteringar, stötta upp med underlag till kanslichef, bistå i verksamhetsplaneringar, m.m. Du rapporterar direkt till kanslichefen. Arbetsuppgifterna kommer att även till viss del innefatta beredning/handläggning av egna tilldelade ärenden, ha kontakter med bl.a. klagande, rektorer, kommuner, besvara allmänhetens frågor, genomföra rättsutredningar samt diarieföring, m.m. i likhet med de föredragande jurister som finns på kansliet. 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har


• Juristexamen
• Notariemeritering eller annan likvärdig erfarenhet
• Aktuell arbetslivserfarenhet av statlig myndighet (minst två år inom juridiskt handläggningsarbete)

Det är meriterande med


• Aktuell erfarenhet av projektledning
• Mycket goda kunskper/erfarenheter gällande strukturerade arbetssätt och rutiner
• Annan aktuell arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten

Du har vidare


• en mycket god analytisk förmåga och är noggrann, ansvarsfull och resultatinriktad 
• en mycket god kommunikativ förmåga i både muntlig och skriftlig framställning 
• en mycket god förmåga att planera, strukturera och driva arbetsprocesser 

Som person


• har du mycket god förmåga att självständigt och med kollegor
• har du förmåga att arbeta i en verksamhet med högt tempo
• mycket god förmåga att arbeta lösningsinriktat
• är du trygg i den yrkesroll och har god självinsikt
• har du lätt att möta och kommunicera med andra 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Tjänsten/Arbetsplatsen

Tjänsten är en tillsvidareanställning som föregås av 6 månaders provanställning. Vi arbetar i ett nyrenoverat aktivitetsbaserat kontorslandskap på Sveavägen 159 i Stockholm. Tillträde från och med den 1 september 2023 eller enligt överenskommelse.

Ansökan

Klicka på knappen ansök nedan, bifoga personligt brev och cv. Sista ansökningsdag är 1 juni 2023. Ansökan har dnr : 2023:4634.

Frågor

Kontaktpersoner


• Frågor om tjänsten: kanslichef Anna-Karin Lundgren, tfn 08-586 083 04.
• Frågor om rekryteringsprocessen: rekrytering@skolinspektionen.se.
• Fackliga företrädare: Birger Östlund (SACO-S) och Samuel Sjöberg (OFR/ST). Båda nås via växeln 08-586 080 00.

I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skolinspektionen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 maj 2023
  • Ansök senast: 1 juni 2023

Besöksadress

Storgatan 33, Linköping
None

Postadress

Box 23069
Stockholm, 10435

Liknande jobb


26 maj 2023

Utbildningshandläggare

Utbildningshandläggare

26 maj 2023

Internationell Koordinator

Internationell Koordinator

24 maj 2023

26 maj 2023