Kanslisekreterare

Kanslisekreterare

Arbetsbeskrivning

Enheten för brottmålsärenden och internationellt rättsligt samarbete, Justitiedepartementet

Har du erfarenhet av att arbeta med administrativa frågor och assistentuppgifter? Trivs du i en serviceinriktad roll och vill arbeta i en politisk miljö? Som vår nya medarbetare får du en variationsrik dag med eget ansvar i en händelsestyrd och stimulerande miljö.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som kanslisekreterare vid enheten för brottmålsärenden och internationellt rättsligt samarbete får du möjlighet att vässa dina redan framgångsrika förmågor ytterligare. Enheten arbetar bland annat med lagstiftning, förhandling och förvaltningsärenden om internationellt rättsligt samarbete i brottmål och civilmål.

Kansliet på Ju/BIRS har en mycket viktig administrativ funktion, framför allt när det gäller enhetens ärendehantering. Arbetsuppgifterna är varierande såväl till innehåll som till komplexitet. En del uppgifter är av enklare karaktär, t.ex. registrering av ärenden, ta hand om inkommande post, arkivering och kopiering, medan andra uppgifter är mer kvalificerade och förutsätter en förståelse för det straffrättsliga sammanhang i vilka arbetsuppgifterna utförs. Kansliet har en daglig kontakt med andra enheter, departement, svenska och utländska myndigheter samt allmänheten. Därutöver administrerar kansliet enhetens regeringsärenden och bistår i enhetens lagstiftningsarbete. Ärendehandläggningen sker inom ramen för ett rotelsystem där kanslisten arbetar nära juristhandläggaren.

Din bakgrund
Du har en avslutad gymnasieutbildning kombinerad med aktuell, dokumenterad erfarenhet av administrativt arbete inom rättsväsendet eller Regeringskansliet. Rollen kräver mycket goda språkkunskaper i svenska och engelska. Det är meriterande om du har eftergymnasial paralegal utbildning. Aktuell erfarenhet av administrativt arbete från allmän domstol eller Åklagarmyndigheten är också meriterande då det kommer underlätta för dig att snabbt komma in i rollen. Vidare är det meriterande med erfarenhet av arbete inom enhetens ansvarsområde.

Dina egenskaper
För att du som medarbetare ska trivas behöver du utöver din noggranna administrativa förmåga kunna planera och strukturera ditt arbete självständigt samt prioritera mellan olika arbetsuppgifter. Arbetstempot är emellanåt högt och flera olika uppgifter kan behöva hanteras samtidigt vilket ställer höga krav på stresstålighet, effektivitet och kreativitet. Vidare behöver man kunna hantera en dynamisk miljö med många olika kontaktytor såväl inom som utanför Regeringskansliet. För att bli framgångsrik i denna roll behöver du därför vara serviceinriktad och flexibel, ha lätt för att samarbeta och ha en hög känsla för kvalitet.

Övrigt
Anställningen är tillsvidareanställning och inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Ida Kärnström eller gruppchef Ashraf Ahmed.  Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin. Fackliga kontaktpersoner är Peter Munck för Saco och Catharina de Grad för ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. 

Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 22 maj, 2024.

Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Justitiedepartementet ansvarar för rättsväsendets myndigheter, bland andra polisen, åklagarna, domstolarna och kriminalvården. Departementet ansvarar också för migrationsfrågor. Lagstiftningen inom statsrätt och allmän förvaltningsrätt, civilrätt, processrätt, straffrätt samt migrations- och asylrätt ligger inom departementets ansvarsområde.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tomas  Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica  Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Regeringskansliet
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 maj 2024
  • Ansök senast: 22 maj 2024

Besöksadress

Jakobsgatan 24
None

Postadress

None
Stockholm, 10333

Liknande jobb


Abion söker erfaren Paralegal

Abion söker erfaren Paralegal

28 maj 2024