Kategoriledare för Arbetslivsinriktad Rehabilitering

Kategoriledare för Arbetslivsinriktad Rehabilitering

Arbetsbeskrivning

Välkommen till händelsernas centrum. Här arbetar du på regeringens uppdrag och på en myndighet som just nu behövs mer än någonsin. Som experter på alla typer av arbetsmarknadsfrågor bidrar vi med allt från analyser till konkreta insatser som gör att fler människor snabbare och lättare hittar jobb. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med olika aktörer i hela landet. Därför behövs fler engagerade medarbetare som vill vara med och driva förändring inom viktiga områden – är du en av dem?




Inköpsavdelningen, enheten affärsområde arbetsmarknadstjänster
Inköpsavdelningen har ett centralt ansvar för anskaffning, utveckling och förvaltning av våra avtal.

Vi ansvarar för samtliga upphandlingar samt det kategoristyrda arbetssättet inom myndigheten där alla externa inköp och kostnader är strukturerade under inköpskategorier. Avdelningen består av två affärsenheter och en funktion för Affärsstöd med avdelningsövergripande roller. Totalt består Inköpsavdelningen av cirka 80 medarbetare. Den totala omsättningen i myndigheten på anskaffningar av varor och tjänster uppgår i dagsläget årligen till ca 7 miljarder kronor. I framtiden förväntas detta öka.

Vi rekryterar nu en vikarierande Kategoriledare inom enheten Arbetsmarknadstjänster till Kategorin Arbetslivsinriktad Rehabilitering då vår nuvarande Kategoriledare är på föräldraledighet. Arbetslivsinriktad Rehabilitering är ett viktigt fokusområde för myndigheten och den framtida reformeringen. Rollen är en nyckelfunktion för att nationellt hålla ihop planering, anskaffning och utveckling av hela området av Rehabinriktade tjänster för våra sökande.

Arbetsuppgifter
Som Kategoriledare agerar du som en katalysator för utvecklingen av anskaffningsarbetet inom Arbetslivsinriktad rehabilitering. Du planerar och genomför analyser utifrån spenddata och utvecklar förståelse om marknaden och leverantörers förutsättningar i syfte att optimera komplexa sourcing situationer.  Du arbetar ständigt under projektliknande former på uppdrag av Inköpsavdelningen och rapporterar till Enhetschef och Kategorirådsordförande för din kategori.

Ditt uppdrag är att:

- Tillsammans med övriga kategoriledare inom inköpsavdelningen utveckla arbetssätt och metoder
- Självständigt leda kategoriteamets arbete med marknads- och behovsanalyser, strategiframtagande, benchmarking, nyckeltal, uppföljning mm samt att genomföra workshops
- Sätta upp mål, följa upp och rapportera resultat av framdriften av kategoriarbetet
- Leda implementering av kategoriplaner samt följa upp, mäta och rapportera resultat av dessa
- Stötta och coacha verksamheten i kategoristyrningsmetodik
- Utveckla det strategiska inköpsarbetet för en eller flera kategorier
- Bidra till löpande utveckling av det kategoristyrda arbetssättet och ta initiativ till processförbättringar
- Tillsammans med inköpare, strategiska inköpare och i nära samarbete med beställare och sakkunniga genomföra anskaffningsprojekt och förbättringsprojekt inom kategorin

Som Kategoriledare är du god kommunikatör och ger vägledning och förklarar metodik/rutiner både i digitala och fysiska möten för verksamheten.

Kvalifikationer
- Minst 2 års erfarenhet av upphandling/inköp, alternativt arbete med verksamhetsutveckling/samordning eller förändringledning i stora organisationer
- Aktuell erfarenhet av att arbeta kategoristyrt
- Har mycket goda kunskaper i skriftlig och muntlig kommunikation på svenska

Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av att arbeta med arbetslivsinriktad rehabilitering
- Förståelse för arbetsförmedlingens verksamhet och uppdrag

Personliga egenskaper

- Initiativtagande: du driver processer och navigerar i en målstyrd verksamhet där du tar eget ansvar och fokuserar på att finna lösningar
- Lagspelare: kunna samarbeta prestigelöst med olika personer och grupperingar
- Affärsmässig och förtroendeingivande: ser och tänker helhet i vardagen
- Analytisk: förmåga att snabbt sätta sig in i nya problemfrågeställningar och att strukturera ett komplext material

Utöver dessa egenskaper och kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

Erbjudande
Anställningen är en visstidsanställning på heltid 1 januari 2022 eller enligt överenskommelse till och med 31 augusti 2022. Tjänsten är på heltid, men kan anpassas efter arbetsutbud. Placeringsort är Solna eller Östersund, alternativ kan diskuteras.

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om Arbetsförmedlingen på https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss.

Ansökan
Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem, välkommen med din ansökan senast 31 oktober 2021. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt. 

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Sammanfattning

Liknande jobb


Upphandlare

Upphandlare

18 mars 2024

18 mars 2024

Upphandlare

Upphandlare

15 mars 2024

13 mars 2024