Kommunakrivarie och dataskyddsombud

Kommunakrivarie och dataskyddsombud

Arbetsbeskrivning

Heby kommun är en växande och framtidsfokuserad landsbygdskommun där ledordet är hållbarhet. Vi erbjuder utvecklande arbetsplatser med en stor bredd av meningsfulla och utmanande jobb. Som medarbetare hos oss blir du sedd, hörd och får växa tillsammans med dina kollegor. Vi påverkar människors liv, ger så bra service som möjligt till våra invånare och ansvarar för att utveckla vår kommun varje dag. Tillsammans skapar vi möjligheterna.




Är du Heby kommuns nya kommunarkivarie och dataskyddsombud? 

Är du en utvecklingsinriktad arkivarie som vill driva arbetet med införande av E-arkiv och en digital processbaserad informationshantering.

Då ska du arbeta hos oss.

 

Ditt uppdrag

Vi söker dig som vill vara med och utveckla Heby kommuns arkiv- och informationshantering både digitalt och analogt. Vi genomför för närvarande ett spännande utvecklingsarbete med att skapa förutsättningar för en långsiktig E-arkivering och processbaserad arkivredovisning. Arbetet innefattar styrning i informationshanteringens hela livscykel, från planering av inköp av system som ska hantera information till gallring och bevarande. Du initierar och leder detta arbete tillsammans med kommunens förvaltningar.

Rollen som kommunarkivarie innebär att arbeta strategiskt och operativt med kommunens arkiv- och informationshantering så att den tillgodoser både lagstiftningens krav och verksamhetens behov.

Du arbetet med styrdokument avseende arkivhanteringen, gallringsutredningar och du deltar i arbetet med hanteringen av myndighetens analoga och elektroniska handlingar. Du bistår verksamheten med expertkompetens i arkivfrågor, arbetar med kvalitetssäkring av det centrala kommunarkivet. I rollen som dataskyddsombud kommer du bland annat, utveckla och utarbeta styrdokument inom ansvarsområdet. Utöva tillsyn över kommunens behandlingar, -granska och påtala brister i behandlingar och -bedriva rådgivning till verksamhetens ledning och berörd personal.

Tjänsten är placerad på kommunkansliet inom central förvaltning under kommunstyrelsen som är kommunens arkivmyndighet.

 

Din profil

Akademisk examen där arkivvetenskap om minst 60 hp ingår. Du har kunskap och erfarenhet av kommunal arkivverksamhet, elektronisk arkivbildning och digitalt bevarande. Erfarenhet av projektledning och processbaserad arkivredovisning är meriterande. Du har god kännedom om lagstiftning och regelverk för offentlig förvaltning inom området. Du har kunskap och erfarenhet om dataskyddsförordningen. Du kommunicerar obehindrat i tal och skrift både i svenska och engelska. B-körkort är ett krav.

Du är serviceinriktad, pedagogisk och har lätt för att samarbeta med andra. Du har ett utpräglat ordningssinne och ett strukturerat arbetssätt. Du har lätt för att växla mellan strategiskt och operativt arbete. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Välkommen till vårt team!

Tillsättning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattats.


Följ oss gärna på Instagram!


Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunkansli
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 26 maj 2020
  • Ansök senast: 14 juni 2020

Liknande jobb


Handläggare till stabsenheten/ledningsstöd

Handläggare till stabsenheten/ledningsstöd

15 maj 2024

15 maj 2024