Kommunikationsstrateg

Kommunikationsstrateg

Arbetsbeskrivning

Handels är Sveriges tredje största LO-förbund med cirka 155 000 medlemmar, varav nästan 100 000 är kvinnor. Förbundet bildades 1906 och av våra medlemmar är en tredjedel av de yrkesverksamma under 30 år.

Är du en driven och engagerad kommunikatör som vill stärka handelsanställdas röster? Handels är i en spännande fas där vi utvecklar och testar nya digitala arbetssätt för att värva och engagera fler, ge medlemmar makt att påverka sina villkor och göra samhället mer rättvist. Vi söker nu två kommunikationsstrateger som vill vara med och driva det arbetet framåt.

Vad innebär rollen?

Som kommunikationsstrateg arbetar du både strategiskt och operativt inom hela kommunikationsområdet. Du driver självständigt uppgifter från idé till genomförande och producerar innehåll till Handels olika kanaler och målgrupper. Du gör allt från att utforma kommunikationsstrategier och genomföra målgruppsanalyser till att omsätta strategierna i konkreta planer, engagerande budskap och copy, målgruppsanpassade texter, bild och film till såväl webb, sociala medier och marknadsföring.

Stort fokus ligger på digital marknadsföring samt kommunikation till medlemmar och förtroendevalda om deras rättigheter och möjligheter att förbättra sina villkor. I arbetet ingår även att kommunicera Handels ställningstaganden för att påverka politiker och allmänhet. I åtminstone en av tjänsterna ingår även att arbeta med grafisk formgivning och/eller filmproduktion.

Exempel på arbetsuppgifter är att:

Ta fram budskap och kommunikationsplan för större händelser och kampanjer, till exempel i samband med en avtalsrörelse eller värvningskampanj.
Producera innehåll till Handels olika kanaler och målgrupper, bland annat digitalt annonsmaterial, inlägg i sociala medier och nyhetsbrev till medlemmar.
Projektleda kommunikationsinsatser samt ingå som kommunikationsansvarig i förbundsövergripande projekt.
Med hjälp av data utvärdera och identifiera hur insatser och arbetssätt kan bli mer träffsäkra och effektiva, till exempel för ökad synlighet på webb, i sociala medier eller i digital marknadsföring.
Vem är du?

Vi söker dig som har högskoleutbildning inom kommunikation och marknadsföring eller motsvarande kvalifikationer. Du har gedigen erfarenhet av att arbeta strategiskt och operativt med kommunikation, samt av att leda projekt. Du har kunskap och erfarenhet av så många som möjligt av följande områden: medlems- eller kundkommunikation, digital marknadsföring, copywriting, webbutveckling, sociala medier, varumärkesarbete och internkommunikation.

Till åtminstone en av tjänsterna söker vi en person med goda kunskaper och erfarenheter inom grafisk formgivning och/eller rörlig bild. Det inbegriper kännedom om arbete i InDesign, PhotoShop, Word och PowerPoint, förmåga att följa grafisk profil och producera för såväl tryck som sociala medier och webb, och/eller erfarenhet av att filma, efterbehandla och exportera rörligt material till olika plattformar.

Som person är du kreativ, strukturerad och målinriktad. Du har både god förmåga att arbeta självständigt och samarbeta med andra. Du uppskattar att ha många bollar i luften, hålla högt tempo och växla mellan planerad långsiktig verksamhet och en händelsestyrd vardag.

Det är meriterande om du har erfarenhet av engagemang och/eller arbete inom facket eller annan ideell förening.

Om tjänsten

Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med placering på Handels huvudkontor i centrala Stockholm. Du ingår i kommunikationsgruppen, ett drivet gäng på sex medarbetare som samarbetar mycket med varandra och med andra i förbundet. I gruppen ingår totalt tre kommunikationsstrateger, en grafisk formgivare, en webbredaktör och en social media manager. Kommunikationsgruppen är en del av enheten för Opinion och kommunikation. Provanställning tillämpas.

Om Handels

Handels är ett ungt och kvinnodominerat fackförbund med 150 000 medlemmar inom butik, lager, e-handel, frisör och tjänstemän i folkrörelser. Tillsammans kämpar vi för rättvisa och bättre villkor på jobbet och i samhället. På Handels är du med och påverkar vardagen för tusentals handelsanställda, utvecklar nya metoder för facklig organisering och ingår i en engagerad och professionell arbetsmiljö.

Vi förutsätter att du har intresse för och kunskap om den fackliga rörelsen samt delar arbetarrörelsens värderingar. Handelsanställdas förbund välkomnar sökande oberoende av funktionsvariation, kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, religion eller annan trosuppfattning, ålder och sexuell läggning.

Ytterligare upplysningar lämnas av kommunikationschef Ola Palmgren, ola.palmgren@handels.se, 010-450 80 48. Fackliga frågor besvaras av Olof Bruce, olof.bruce@handels.se

Varmt välkommen med din ansökan, dock senast den 24 april 2024.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunikationsgruppen
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 april 2024
  • Ansök senast: 24 april 2024

Liknande jobb


ChopChop söker Art Director

ChopChop söker Art Director

16 mars 2024

ChopChop söker Art Director

ChopChop söker Art Director

16 mars 2024

Art Director

15 mars 2024