Kommunikationsstrateg till kommunikationsavdelningen i Karlstad

Kommunikationsstrateg till kommunikationsavdelningen i Karlstad

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift?
Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Kommunikationsavdelningen leder och samordnar Polismyndighetens kommunikationsarbete och ska vara ett proaktivt strategiskt och operativt stöd för hela myndigheten.

Gemensam kommunikation ansvarar för att implementera Polismyndighetens kommunikationsstrategi som utgår från myndighetens verksamhetsidé och verksamhetsplan. Ansvaret är övergripande och omfattar all extern- och intern kommunikation inklusive ledningsstöd, kris- och resultatkommunikation samt omvärldsbevakning. I uppdraget ingår att tillsammans med övriga kommunikationsavdelningen vara ett kommunikationsstöd till hela polisregion Bergslagen och samtidigt att ett särskilt uppdrag att stödja polisområde Värmland.

ARBETSUPPGIFTER
Som kommunikationsstrateg ansvarar du för att driva kommunikationsuppdrag. Du ansvarar över att utveckla den interna och externa kommunikationen genom att bl.a. identifiera och analysera kommunikationsbehov, ge råd och stöd vid kommunikationsplanering och genomföra kommunikationsinsatser.

Du arbetar operativt med att ta fram kommunikationsmaterial och utgör ett kommunikationsstöd till chefer och andra sakkunniga, allt för att stärka den kommunikativa förmågan inom polisen.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer innebära att initiera, planera, driva, genomföra och följa upp kommunikationsinsatser antingen genom egna insatser eller i samarbetet med andra. Vara rådgivare inom kommunikation till chefer och sakkunniga. Delta i nationella och regionövergripande arbetsgrupper och uppdrag. Genomföra kompetenshöjande insatser inom kommunikation. Omvärldsbevaka och analysera media och kommunikationsfrågor som är relevanta för polisen.



KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• Högskoleutbildning inom media och kommunikation eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Minst fem års erfarenhet i närtid av internt- och externt strategisk och operativt kommunikationsarbetet i en större organisation
• Erfarenhet av att vara rådgivande inom kommunikation till chefer och ledningsgrupper
• Erfarenhet av att kompetensutveckla chefer och andra nyckelpersoner i kommunikation
• Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift
• Erfarenhet av att författa samt anpassa texter efter olika målgrupper och hitta kärnan i komplex information

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:

• Erfarenhet av att samverka med både interna och externa aktörer
• Erfarenhet av kompetenshöjande kommunikativt arbete liksom av arbete med kriskommunikation
• Erfarenhet av att uttrycka dig på engelska i tal och skrift i arbetet
• Erfarenhet av arbete i webbpubliceringsverktygen EpiServer och Adobe-program

PERSONLIGA EGENSKAPER
Du har lätt för att samarbeta oavsett om det är med chefer, nära medarbetare eller andra inom organisationen. Du kan arbeta med flera saker samtidigt liksom att växla tempo mellan planerat och händelsestyrt arbete. Du har god förmåga till helhetssyn och prioritering i det dagliga arbetet. Du är ansvarstagande, samvetsgrann och delar med dig av erfarenheter, kunskaper och idéer. Du har en god kommunikativ förmåga och kan förmedla komplex information till olika målgrupper.

Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper.




ÖVRIGT
Har du skyddad identitet söker du genom att skicka in din ansökan, uppmärkt med ref.nr C45056/2020, per post till: Polismyndigheten, Box 122 56, 102 26 Stockholm eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Placeringsort: Karlstad

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Kommunikationschef Charlotte Hansson
010-56 20223
Chef Kommunikationsenhet Öst Maria Ottosson

kommunikationschef Linda Widmark
010-56 412 76
gruppchef Petra Sjölander
010-563 76 45
Gruppchef Fredrik Berg
010-563 49 74
museichef Henrik Lindborg
010-56 409 30

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Nyhetschef

3 oktober 2023

22 december 2022

19 oktober 2010