Kommunikatör

Kommunikatör

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen i Örebro är regeringens företrädare i länet. Med bred kompetens och helhetssyn arbetar vi för vår vision, Tillsammans för ett hållbart och levande Örebro län. Många av våra uppdrag utför vi i samverkan med länets kommuner, näringsliv, ideella sektorer och medborgare. Våra gemensamma ledord är samverkande, serviceinriktade, rättssäkra och drivande.

Vi erbjuder dig en spännande arbetsplats med kunniga experter och ambitiösa generalister inom en mängd olika samhällsområden. Vi är en länsstyrelse med korta beslutsvägar, god ekonomi, bra arbetsmiljö, samarbete över verksamhetsgränser och framåtanda.
Arbetsplatsen ligger centralt i Örebro och vi är idag drygt 215 anställda. Läs mer på www.lansstyrelsen.se/orebro


Vi söker en kommunikatör med internfokus som är skicklig skribent och grafisk formgivare. Anställningen är placerad på Stabs- och Kommunikationsenheten. Enheten ingår i avdelningen för Verksamhetsstöd tillsammans med enheterna för Ekonomi, HR och Intern service samt Rättsenheten.

Kommunikationsfunktionen har idag 9 medarbetare och du kommer rapportera till kommunikationschefen. Funktionen har i uppdrag att leda, utveckla och stödja det externa såväl som det interna kommunikationsarbetet. Enheten ansvarar också för kriskommunikation och informationssamordning vid krislägen i länet och utgör presstöd till länsledningens och verksamheternas kontakter med media. 

Arbetsbeskrivning
Som internkommunikatör ska du bidra till att våra medarbetare ska få kännedom och förståelse för våra uppdrag som i sin tur ska skapa delaktighet och förståelse, vara relevant, transparant och engagera medarbetarna. Ett viktigt verktyg i detta arbete är intranätet. Under våren kommer ett nytt intranät att lanseras där ditt uppdrag blir att skapa relevant och aktuellt innehåll med ökad möjlighet till interaktion. 

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att:


• följa och utföra planeringen för internkommunikation och ta fram texter för intern och extern kommunikation
• ta fram grafiskt material utifrån Länsstyrelsens profil, som trycksaker och för publicering i digitala kanaler
• ge rådgivning och ett kommunikativt stöd till den interna avdelningen för verksamhetsstöd 
• nyttja nya intranätets nya verktyg för att skapa möten och dialog mellan ledning och medarbetare 

Du deltar också i utvecklingen av intern ledningskommunikation och kommunikation vid olika beslut och proecesser, samt verksamhetsplanering, budgetarbete och tertialuppföljningar.

Kvalifikationer
Du har universitets- eller högskoleutbildning, 180hp/120p inom kommunikation eller motsvarande examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har också
ett par års erfarenhet av en liknande roll och goda kunskaper i svenska språket och om klarspråk. Du har även kunskaper i Adobe-suiten, speciellt Indesign, Illustrator och Photoshop.

Det är meriterande om du har:


•  erfarenhet  av att skapa och publicera tillgängligt innehåll på webbplatser
•  erfarenhet av webbredaktörsarbete på intranät och externa webbplatser
•  erfarenhet av Sitevision och Sharepoint
•  kunskaper om de lagkrav som ställs på tillgänglighet i digitala kanaler
•  kunskaper om tillgängliga dokument, som Word och PDF

Som person är du serviceinriktad, lösningsfokuserad och lyhörd. Du är noggrann och kan planera och strukturera ditt arbete självständigt. Du har ett intresse för att skriva och uttrycker dig mycket väl i tal och skrift. Det är också viktigt att du arbetar enligt vår vision och den statliga värdegrunden.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningen
Anställningsform: Tidsbegränsad anställning, vikariat 
Omfattning: Heltid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Tidsbegränsad till och med: 31 december 2022

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast  6 april 2022.

Övrigt
Vi har rökfri arbetstid och arbetsplats.


Länsstyrelsen arbetar för att vara en myndighet fri från diskriminering och vill ta tillvara de kvalitéer som mångfald tillför verksamheten.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Lena Berglund, Avdelningschef
019-19 30 97
Nanny Andersson Sahlin, SACO
019-19 30 29
Åsa Ödman, ST
019-19 38 05
Magnus  Ekelund, Enhetschef
010-224 83 80
Åsa Ödman, ST
010-224 84 41
Nanny Andersson Sahlin, SACO
010-224 84 62
Katarina Nyberg, Enhetschef
010-224 83 09
Julia Arnér, Arkivarie
010-224 83 01
Jenny Gånge, SACO
010-224 83 04
Christine Malm, ST
010-224 82 48

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Örebro län
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 mars 2022
  • Ansök senast: 6 april 2022

Besöksadress

Stortorget 22
None

Postadress

None
None

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024