Kommunikatör

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta på en myndighet som har världen som sitt arbetsfält? Statens museer för världskultur består av Etnografiska museet, Östasiatiska museet och Medelhavsmuseet i Stockholm samt Världskulturmuseet i Göteborg. Med samlingar som spänner över flera tusen år och alla världens kontinenter kan Världskulturmuseerna ge perspektiv och ökad förståelse för vilka vi är, varifrån vi kommer och vilken värld vi vill skapa tillsammans. Vårt uppdrag är mer angeläget än någonsin! Idag arbetar cirka 130 medarbetare utifrån regeringsuppdraget att visa och levandegöra världens kulturer samt ge perspektiv på en allt mer globaliserad värld, såväl historiskt som i dag.

Vi söker dig som vill vara med och utveckla Världskulturmuseerna med publik och användare i fokus. Utifrån målet att Världskulturmuseerna ska bli en angelägenhet för fler ska du i nära samarbete med övriga avdelningar/enheter utveckla myndighetens kommunikation och marknadsföring. Ditt fokus kommer främst vara på Världskulturmuseet i Göteborg. Tjänsten är ett vikariat på 11 månader, med möjlighet till förlängning.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en erfaren kommunikatör med bred kompetens inom marknadsföring. Du kommer att ta fram kommunikationsstrategier samt planera och genomföra kommunikations-insatser i olika kanaler och mot olika målgrupper. Du ansvarar för skyltning, framtagande av broschyrer och annonser – därför krävs god kunskap inom grafisk formgivning. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor på kommunikationsenheten och med övriga avdelningar inom kärnverksamheten (tex pedagoger, värdar och intendenter). Tjänsten innebär ett särskilt fokus på att utveckla Världskulturmuseet i Göteborg.

Du ingår i avdelningen Kommunikation och marknad, en myndighetsgemensam enhet som ansvarar för Världskulturmuseernas externa och interna kommunikation. Enheten är en servicefunktion för museernas kärnverksamheter.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har
• relevant utbildning
• flera års erfarenhet av arbete med kommunikation och marknadsföring
• erfarenhet av att ta fram och omsätta strategier till effektiva och slagkraftiga kommunikationskoncept
• erfarenhet av att ansvara för marknadsaktiviteter, inklusive annonsering, textproduktion,
e-postutskick och andra redaktörsuppgifter där sociala och digitala kanaler är prioriterade.
• dokumenterad erfarenhet av att planera, genomföra och följa upp kampanjer
• mycket god känsla för formgivning och goda kunskaper i bildhantering och layoutprogram (indesign, photoshop, illustrator)
• goda kunskaper i originalframställning för såväl tryckt som digital media
• goda kunskaper i svenska och engelska

Meriterande
• erfarenhet av arbete med rörlig bild
• erfarenhet av budgetansvar
• andra språk utöver svenska och engelska
• erfarenhet från museisektorn/upplevelsebranschen
• erfarenhet av pressbearbetning

Personliga egenskaper
• nyfiken på omvärlden och följer frågor som rör arbetsfältet – såväl tekniskt som de kärnfrågor du arbetar mot. Du söker på eget initiativ mer kunskap.
• resultatorienterad med god förmåga att strukturera och prioritera
• självständig och växlar lätt mellan strategiska och operativa uppgifter
• noggrann och missar aldrig en deadline
• mycket god samarbetsförmåga och förmåga att skapa relationer såväl internt som externt
• mycket god förmåga att driva utveckling och ser möjligheter och utvecklingspotentialer
• mycket god kommunikativ förmåga
• van att arbeta med många projekt parallellt och att planera ditt eget arbete
• uttrycker dig väl i tal och skrift, såväl på svenska som på engelska
Som anställd i myndigheten förväntas du dela och genom ditt arbete förmedla Världskulturmuseernas värdegrund byggd på demokrati och mänskliga rättigheter. Du förväntas också bidra till att utveckla en god förvaltningskultur präglad av rättssäkerhet, effektivitet och tillgänglighet. Statens museer för världskultur eftersträvar mångfald och jämställdhet och ser därför alltid anställda med olika bakgrund och erfarenhet som mycket berikande för verksamheten.

ÖVRIGT
Vid ansökan kommer dina personuppgifter behandlas enligt offentlighetsprincipen. Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Vi tar enbart emot digital ansökning via separat rekryteringsverktyg: Offentligajobb.se

Vi undanber oss all kontakt från rekryterings- och annonsförsäljare.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Museer för Världskultur Göteborg
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tidsbegränsad anställning, tillträde: Anställningen är ett vikariat på 11 månader med tillträde i november och möjlighet till förlängning. Stationeringsort Göteborg, men med tjänstgöring både i Stockholm och i Göteborg. Individuell lönesättning.
  • Publicerat: 21 september 2016

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024