Kommunikatör för Nationella vårdkompetensrådet

Arbetsbeskrivning

Vill du göra skillnad och vara med och driva Socialstyrelsen kommunikationsarbete framåt? Socialstyrelsen arbetar för allas rätt till en god hälsa och en jämlik vård och omsorg. Nu söker vi en kommunikatör till Nationella vårdkompetensrådet!

Nationella vårdkompetensrådet ska bidra till en god och hållbar planering av vårdens kompetensförsörjning. Rådets uppdrag är att göra samlade bedömningar av kompetensbehoven och stödja beslutsfattare och andra berörda aktörer på nationell och regional nivå. Rådet ska även stödja, samverka och föra dialog med berörda aktörer om kompetensförsörjningsfrågor på nationell och regional nivå. Nationella vårdkompetensrådet med tillhörande kansli placerat är placerat vid Socialstyrelsens avdelning för Analys. Mer information finns på rådets webbplats: www.nationellavardkompetensradet.se.

Som kommunikatör till rådet arbetar du nära medarbetarna i rådskansliet och deltar i kansliets teambaserade arbetssätt och gemenskap. I arbetet ingår att uppdatera och utveckla den övergripande kommunikationsplanen för Nationella vårdkompetensrådet och ta fram separata kommunikationsplaner för större aktiviteter. Du kommer att ansvara för kommunikationsplanering, genomförande och uppföljning av olika kommunikationsaktiviteter. I rollen ingår även kommunikationsstöd till Nationella vårdkompetensrådets ordförande och ledamöter samt till medarbetarna i kansliet. Du planerar för rådets närvaro i media och skriver pressmeddelanden. Du är också redaktör för Nationella vårdkompetensrådets digitala kanaler såsom webbplats, nyhetsbrev och sociala medier. Du kommer att omvärldsbevaka och följa utvecklingen och diskussioner inom området. Du deltar i förberedelser för konferenser och större möten, samt planerar och operativt genomför aktiviteter tillsammans med rådskansliet.

För att klara uppdraget behöver du ha en bred kommunikationskompetens. Du behärskar analys och strategi och formulerar tydliga budskap med fokus på målgrupperna. Du har ett konsultativt förhållningssätt, är van att göra kommunikativa bedömningar och tar ansvar för helheten.  

Vi söker dig som har


• relevant akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller likvärdig inriktning
• minst fem års erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete i en större organisation
• erfarenhet av kommunikationsarbete i statlig myndighet eller annan offentlig organisation
• erfarenhet av att arbeta med proaktiv kommunikation och hur kommunikation i olika kanaler stärker varandra
• erfarenhet av att leda och driva kommunikationsuppdrag med gott resultat
• gedigen kunskap och erfarenhet som skribent och av att formulera budskap med tydligt målgruppsfokus
• erfarenhet av aktivt mediearbete och pressfrågor
• erfarenhet av att beställa kommunikationstjänster och produktioner
• erfarenhet av att i ditt arbete samverka med andra organisationer
• goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska.

Det är meriterande om du har övergripande kunskap om högre utbildning och/eller hälso- och sjukvårdens organisering. Som kommunikatör är du utvecklingsinriktad. Rollen kräver att du är strukturerad, kvalitetsmedveten och analytisk. Du uppskattar och är bra på att samarbeta med andra samt har lätt för att skapa relationer och knyta kontakter. Du är lösningsfokuserad, självständig och lyhörd. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.  

Anställningsinformation

Välkommen med din ansökan senast 13 Juni 2022.

Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med provanställning på sex månader. Placeringen är på enheten kommunikationsavdelningens enhet för kommunikationsutveckling 2. Din tjänstetitel är kommunikatör.

I denna rekryteringsprocess använder vi urvalsfrågor som ett verktyg för ett första urval för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av alla sökanden. Vi ber dig därför svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den bakgrund och kompetens vi efterfråga.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Ylva Carlheim-Gyllensköld. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Mathilda Törnlöf. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Frida Raft för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 maj 2022
  • Ansök senast: 13 juni 2022

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024