Kommunikatör för Nationella vårdkompetensrådet

Arbetsbeskrivning

Vill du göra skillnad och vara med och driva Socialstyrelsens kommunikationsarbete framåt? Socialstyrelsen arbetar för allas rätt till en god hälsa och jämlik vård och omsorg. Kommunikationsavdelningen samordnar och utvecklar myndighetens kommunikation för att öka kännedom och förtroende för Socialstyrelsen. Nu söker vi en kommunikatör för Nationella vårdkompetensrådet!

Socialstyrelsen gör en lång rad insatser för att hälso- och sjukvården ska ha en effektiv och hållbar kompetensförsörjning. Vid myndigheten är Nationella vårdkompetensrådet med tillhörande kansli placerat. Nationella vårdkompetensrådet är ett rådgivande organ som ska bidra till en god planering av vårdens kompetensförsörjning. Rådets uppdrag är att göra bedömningar av kompetensbehoven samt att stödja och åstadkomma samverkan om kompetensförsörjningsfrågor på nationell och regional nivå. Rådskansliet är finns Socialstyrelsens avdelning Analys.

Som kommunikatör kommer du att vara placerad på Kommunikationsavdelningen, enheten för Kommunikationsutveckling 2. Du arbetar tillsammans med chef och medarbetare i rådskansliet.

Vi söker dig med bred kommunikationskompetens. Du kommer att ansvara för kommunikationsplanering, genomförande och uppföljning av olika kommunikationsaktiviteter för Nationella vårdkompetensrådet. I rollen ingår även kommunikationsstöd till Nationella vårdkompetensrådets kanslichef, rådets ordförande och övriga medarbetare i kansliet. För dig är det alltså lika självklart att ha ett konsultativt förhållningssätt som att planera och följa upp effekten av kommunikation.

Vi söker dig som vill
• uppdatera och utveckla den övergripande kommunikationsplanen för Nationella vårdkompetensrådet och ta fram separata kommunikationsplaner för större aktiviteter
• vara redaktör för och utveckla Nationella vårdkompetensrådets digitala kanaler så som webbplats, nyhetsbrev och sociala medier
• omvärldsbevaka för att följa utveckling och diskussion inom området
• delta i förberedelser för konferenser och större möten, samt planera och operativt genomföra aktiviteter i samband med dessa.

Vi söker dig som har
• relevant akademisk utbildning inom media och kommunikation eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig tillsammans med relevant arbetslivserfarenhet
• minst tre års erfarenhet av strategiskt och operativt kommunikationsarbete i en större organisation
• erfarenhet att leda och driva kommunikationsuppdrag med gott resultat
• gedigen kunskap och erfarenhet som skribent och av att formulera budskap med tydligt målgruppsfokus
• har kunskap om hur man tillämpar krav som finns på exempelvis klarspråk och tillgänglighetsanpassningar
• förmåga att skapa förtroende, engagemang och delaktighet
• erfarenhet av att beställa kommunikationstjänster och produktioner som film
• erfarenhet av att i ditt arbete samverka med andra organisationer.

Rollen kräver att du är strukturerad, kvalitetsmedveten och analytisk. Du uppskattar och är bra på att samarbeta med andra samt har lätt för att skapa relationer och knyta kontakter.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har
• erfarenhet av att arbeta med kommunikationsfrågor inom hälso- och sjukvårdssektorn
• kännedom och förståelse för hälso- och sjukvårdens och högskolans verksamheter, och specifikt utbildnings- och kompetensförsörjningsfrågor
• erfarenhet av att jobba med rörlig bild och copy.

Anställningsinformation
Tjänsten är en allmän visstidsanställning på två år på heltid med start under januari samt med placering i Stockholm. Möjlighet till förlängning finns. Din tjänstetitel är kommunikatör.

Välkommen med din ansökan senast den 2022-01-04. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar. Ange diarienummer 2.6.1-40732/2021.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension, se vår webbplats för mer information.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Katarina Brdarski. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Cecilia Colleen-Gabrielsson. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Magnus Göransson för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 december 2021
  • Ansök senast: 4 januari 2022

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024