Kommunikatör, föräldraledighetsvikariat

Kommunikatör, föräldraledighetsvikariat

Arbetsbeskrivning

I Österåkers kommun arbetar vi för att ge invånarna den bästa kvaliteten på den service och de tjänster vi tillhandahåller. Hos oss är du med och gör skillnad, både för enskilda människor och för kommunen i stort. Du som arbetar hos oss kan vara säker på att få engagera dig i meningsfulla arbetsuppgifter. Vill du vara med på vår resa? Då är du varmt välkommen till Österåker.

Kommunikationsavdelningen i Österåkers kommun ska skapa förutsättningar för att de som bor, verkar och vistas i kommunen ska vara välinformerade och delaktiga, stödja ledningens arbete med att nå kommunens vision och mål, samt bygga ett starkt varumärke. Avdelningen består av två enheter; kommunikation och servicecenter. På kommunikationsenheten arbetar sex kommunikatörer och en chef med övergripande intern och extern kommunikation, medierelationer och kriskommunikation, varumärke och profilering, samt stöd, råd och utbildning i kommunikation till kommunens verksamheter.

Ditt nya jobb

Skärgårdskommunen Österåker söker nu en engagerad och driven kommunikatör till ett föräldraledighetsvikariat på kommunikationsenheten.

Som vikarierande kommunikatör kommer du att ingå i vårt redaktionsteam och arbeta med att planera, skapa, paketera, publicera och följa upp innehåll i form av text, bild och film till våra gemensamma kommunikationskanaler.

Du kommer vara delaktig i kommunens press- och kriskommunikationsarbete, samt vara kommunikatör i beredskap enligt tjänstgöringslista.

Det kan också bli aktuellt att leda och/eller delta i olika kommunikationsinsatser. Arbetet kan vara både strategiskt och operativt vilket innebär att du ska ha förmåga att kunna bedöma vilka insatser som är lämpligast, vid vilka tillfällen och i vilka kanaler, samt kunna genomföra dem själv eller med stöd av andra medarbetare och/eller extern leverantör.

Kommunikationsenheten har infört ett nytt ärendehanteringssystem för att skapa en väg in till enheten. Du kommer också att arbeta med att fördela och besvara förfrågningar i detta.

Kommunikationsenheten är en mindre grupp där vi tar oss tid och hjälper varandra när det behövs. Det vill vi också att du ska göra. 

Din profil

Du har högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande. Du har minst en eller ett par års erfarenhet av att arbeta som kommunikatör, gärna i offentlig sektor eller en större organisation.

Du är samhällsintresserad, allmänbildad och strukturerad med en god förmåga att både se delarna och helheten. Du har erfarenhet av både strategisk och operativ kommunikation och behärskar kommunikatörens verktygslåda från kommunikationsplanering till utförande och uppföljning.

Som person är du ansvarsfull och ödmjuk. Du är initiativrik och har förmåga att identifiera, analysera och prioritera framgångsfaktorer för ett effektivt kommunikationsarbete. Du kommer att ha kontakter både inom och utanför organisationen vilket ställer stora krav på samarbetsförmåga och skapande av goda relationer. Du är lyhörd och servicemedveten och ger ett gott bemötande samtidigt som du har en god gränssättningsförmåga. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningens omfattning

Heltid 

Anställningsform

Vikariat till om med 1 februari 2024

Tillträde

Snarast

Sista ansökningsdag

14 februari

Visst låter det spännande? Registrera din ansökan via knappen ”Ansök”. Vi kan tyvärr inte ta emot ansökningar på något annat sätt.

Gå gärna in och läs mer på osteraker.se/jobbaiösteråker

Österåkers kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsidentitet eller könsuttryck, ålder, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionsnedsättning. Precis som vi har du också ett barnrättsperspektiv i ditt dagliga arbete, i enlighet med barnkonventionen.

Kontaktuppgifter till våra fackliga företrädare hittar ni på vår webbplats.

Vi har inför denna rekrytering tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi önskar därför att inte bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.


Tre mil till Stockholm, 1 100 öar, 93 mil kustlinje och ett lite härligare sätt att leva. Vi i Österåker är stolta över vår storstadsnära skärgårdsmiljö där det natursköna kulturlandskapet alltid finns nära. Centralorten Åkersberga utvecklas till en modern stad med småstadskaraktär. Här utvecklar vi ett långsiktigt hållbart samhälle där goda förutsättningar ges för människa, miljö och natur att samverka.

Kontaktpersoner på detta företaget

Åsa Häger, Rektor
08-54081554
Johanna Allard, Utbildningsledare
08-540 815 53
Sara Schildt, Adm. Chef
08-54081710
Henrik Kempe, Rektor
08-540 810 45
Yvonne  Aili, Enhetschef
08-54081235
Lennart Froby, Samordnare
08-540 81234
Erica  Sundberg, Samordnare
08-54081245
Ulf  Carlqvist, SSR
08-540
Daniela  Balladares, VISION
08-54081225
Monika Smidestam, IT-chef
08 540 810 17

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers kommun
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 februari 2023
  • Ansök senast: 14 februari 2023

Besöksadress

Österåker 18486 Österåker
None

Postadress

Hackstavägen 22
Åkersberga, 18486

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024