Kommunikatör med fokus på digital utveckling

Kommunikatör med fokus på digital utveckling

Arbetsbeskrivning

Kommunledningskontoret är serviceorgan åt kommunstyrelsen och kommunfullmäktige.
De verksamheter inom kommunledningskontoret som lyder under kommunstyrelsen har som främsta uppgift att handlägga samtliga frågor som är av förvaltningsövergripande karaktär och bereda dessa frågor inför den politiska behandlingen i kommunstyrelsen och i kommunfullmäktige.
Kommunledningskontorets kanslienhet utgör central administrativ servicefunktion för ärendeberedningen under kommunstyrelse och kommunfullmäktige.
Kanslienheten har att sköta den allmänna ärende- administrationen och ärendebevakningen under kommunstyrelse och kommunfullmäktige samt att utgöra allmänt informations- och serviceorgan till allmänheten och till övriga förvaltningar. I servicefunktionen ligger bl a central posthantering, gemensam receptions-/växelfunktion och central arkivfunktion
Vaggeryds kommun har två tätorter omgivna av en levande landsbygd i det natursköna Småland. Vårt strategiska läge mellan Jönköping och Värnamo gör kommunen till en attraktiv plats att växa upp, arbeta och åldras i. Företagsamheten frodas och vår entreprenörsbygd gör Vaggeryds kommun till ett av länets mest expansiva kommuner.

Vaggeryds kommun är en av de största arbetsgivarna i Vaggeryd och Skillingaryd med omnejd och att vara anställd här är att spela en viktig roll i kommunens utveckling. Våra värderingar bygger på människors lika värde och vi vill ge bra service till våra kommuninvånare.




ARBETSUPPGIFTER
Som kommunikatör arbetar du vid kommunledningskontorets kansli, där arbetet är organiserat i tre team:

• Bemötande och kommunikation: kommunikation och ansvar för kommunens kommunikationskanaler, växel, reception och intern service, destinationsutveckling och turism
• Hållbar samhällsutveckling: samhällsutveckling, detaljplanering och översiktsplanering, infrastruktur och kollektivtrafik, verksamhetsutveckling, diverse utredningar
• Effektiv administration: post och diarium, beredning av ärenden till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige och det centrala arkivet

Chefen för kanslienheten leder enheten där samtliga medarbetare arbetar både strategiskt och operativt med kommunövergripande frågor. Respektive team samordnas av en teamledare med fokus på uppdrag där vi behöver samverka med varandra och andra.

Arbetsuppgifter
Du har ansvar för kommunens digitala kommunikationskanaler. Du har ett nära samarbete med andra nyckelpersoner kring kommunikation, men också daglig kontakt med de övriga förvaltningarna där du ger stöd i informationsfrågor.

Som kommunikatör arbetar du med frågor och ärenden som rör samtliga verksamhetsområden samt strategiska och kommunövergripande frågor. Kommunikatören fungerar även som rådgivare och stöd för de övriga förvaltningarna när behov finns.

Ansvar för drift och utveckling av kommunens digitala kommunikationskanaler i linje med lagar och riktlinjer för tillgänglighet
Kravställning för utveckling av våra webbplatser (webbpubliceringsverktyg Sitevision)
Projektledning, delta i pågående projekt och uppdrag med kollegorna vid enheten och kommunens övriga verksamheter
Stöd till andra förvaltningar vid planering och genomförande av kommunikationsinsatser
Samordna, leda och kompetensutveckla förvaltningarnas webbredaktörer
Arbete i Adobe Photoshop, InDesign och Officepaketet
Produktion av text, bild och enklare film samt trycksaker så som annonser, broschyrer, informations- och marknadsföringsmaterial

Som person har du en förmåga att samarbeta med andra och ser det som naturligt att löpande prioritera bland de uppgifter och möjligheter som uppstår för att få saker ur händerna. Vi tror att du har ett stort intresse för samhällsfrågor. Förmåga att hantera andra vid enheten förekommande arbetsuppgifter än information är en styrka.

KVALIFIKATIONER
Relevant högskoleutbildning eller motsvarande. Tidigare erfarenhet av kommunikationsarbete och erfarenhet av att leda projekt och förändringsarbete är starkt meriterande, liksom erfarenheter av att arbeta i en politiskt styrd organisation.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper:
Du har förmåga att samordna flera verksamheter kring en process och bidra till en teamkänsla.
Du är både drivande och strukturerad, van vid att arbeta självständigt och att ta egna initiativ inom ramen för ditt uppdrag.
Du är en van kommunikatör och kan själv leverera med kvalitet också under tidspress.
Du är serviceinriktad, prestigelös och lyhörd och kan konsten att navigera mot ett utsatt mål med respekt för olika åsikter i en politiskt styrd organisation.

Du delar kommunens värdegrund tanke och omtanke, alla har betydelse, idéer blir till verklighet. Gemensamt för kanslienheten är att vi arbetar lösningsorienterat och nytänkande. Ofta kommer nya uppdrag med kort varsel och vi har ett ständigt samarbete för att lösa våra uppgifter och utveckla våra arbetssätt. För tjänsten krävs att du har en god förmåga att skapa rutiner i samverkan med andra, är en god kommunikatör, är flexibel, har lätt för att samarbeta och se delarnas betydelse i helheten.


ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen. I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval och förbehåller oss därför rätten att påbörja intervjuarbetet innan ansökningstidens slut. Skicka därför in din ansökan så fort som möjligt.

Vaggeryds kommun har före annonsering övervägt val av annonseringskanaler och undanber sig därför samtal från rekryteringsfirmor och
annonsförsäljare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Kanslienheten Torbjörn Åkerblad
0370 - 67 81 42

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Vaggeryds kommun, Kanslienheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 23 juli 2021
  • Ansök senast: 23 augusti 2021

Besöksadress

Bangårdsgatan 2 56821 Skillingaryd
None

Postadress

Box 43
Skillingaryd, 56821

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024