Kommunikatör med fokus på innehållsproduktion

Arbetsbeskrivning

Är du kommunikatör och en fena på produktion av olika typer av innehåll?

När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din spetskunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Dina kunskaper kommer många till del, och du får arbeta både långsiktigt strategiskt och handfast i den östgötska vardagen. I stad och på landsbygd. I länet, i landet, i världen. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.

Du kommer att tillhöra enheten för ledningsstöd, kommunikation och GIS där du ingår i en arbetsgrupp med myndighetens samtliga kommunikatörer. Inom arbetsgruppen stöttar och avlastar vi varandra i ett nära samarbete och ansvarar tillsammans för myndighetens kommunikation.

ARBETSUPPGIFTER
I din roll kommer arbetet att vara varierat och innehålla produktion för både digitala och tryckta kanaler, som att skriva texter, fota och filma. Det kan också handla om grafisk formgivning och framtagning av rörligt material för sociala medier och andra digitala kanaler. Att göra materialet tillgänglighetsanpassat är också en del av dina arbetsuppgifter.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har kunskap om och erfarenhet av olika kommunikationskanaler och deras förutsättningar. Det gäller till exempel hur material bör utformas för att fungera på bästa sätt i den aktuella kanalen och hur det ska anpassas till målgruppen. Du behöver också vara duktig på att sammanfatta komplexa ämnen så att alla förstår och ha god språkkänsla.

Vi ser gärna att du har en kreativ ådra och förmågan att skapa träffsäkra budskap i digitala kanaler. Det är viktigt att du är intresserad av och följer med när det gäller utvecklingen inom nya kommunikationskanaler och sociala medier.
Vi vill att du har relevant högskoleutbildning inom information/kommunikation eller annan utbildning vi bedömer likvärdig. Du är en van systemanvändare och behärskar moderna publicerings- och annonsverktyg för layout och bildhantering samt webb och sociala medier, till exempel Adobe, Sitevision, Wordpress och Officepaketet. Det är meriterande om du har kunskaper om tillgänglighetsanpassning och de regler för detta som gäller inom offentlig sektor.

Som person är du öppen, positiv, social och lätt att samarbeta med. Ditt arbetssätt kännetecknas av att du är strukturerad och har förmågan att hitta balansen mellan att leverera god kvalitet och att hålla tidsplaner. Att ta initiativ, hitta nya lösningar och vara drivande i att ta fram passande material är en självklarhet för dig. För att lyckas i rollen behöver du vara prestigelös, serviceinriktad och öppen för att hjälpa till där det behövs. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.

Sammanfattning

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024