Kommunikatör med inriktning webb och sociala medier

Arbetsbeskrivning

Statens historiska museers uppgift är att främja intresset för historia och sprida kunskap om kulturarvet som myndigheten förvaltar och bevarar. I myndigheten ingår Historiska museet, Livrustkammaren, Ekonomiska museet, Skoklosters slott, Stiftelsen Hallwylska museet, Tumba bruksmuseum samt uppdragsverksamheten Arkeologerna.
Vi ska vara attraktiva, angelägna och finnas lättillgängliga både i våra museilokaler, på våra utgrävningar samt digitalt.

Hur kan våra museer nå bredare med sitt utbud? Vill du vara med och skapa framtidens marknadsföring? Då är det här jobbet för dig! Statens historiska museers uppgift är att främja kunskapen och intresset för Sveriges historia samt att bevara och utveckla det kulturarv som myndigheten förvaltar. Nu söker vi en kommunikatör med inriktning mot webb och sociala medier som vill vara med och forma vår framtida kommunikation.

Som digital kommunikatör ansvarar du, tillsammans med övriga kommunikationsteamet och avdelningar, för myndighetens och dess varumärkens marknadsföring i sociala medier och på digitala plattformar. Det handlar om praktisk, operativ innehållsproduktion och marknadsföring men också om strategiskt arbete med våra museers utbud som utgångspunkt, bland annat ansvarar du för utveckling och analys av våra digitala nyhetsbrev. Du har arbetat som webbredaktör eller motsvarande ett antal år. Erfarenhet av rörlig bild och foto har du såklart, liksom vana att planera och genomföra digitala marknadsföringskampanjer. Du har intresse för och lätt att ta till dig ny teknik. Uppföljning och analys av genomförda insatser är en självklarhet för dig.  

Du har:


• En bakgrund som digital marknadsförare / kommunikatör / webbredaktör inom media, företag eller organisation där du arbetat med marknadsföring online. Du har flerårig erfarenhet inom området och är väl förtrogen med olika digitala annons- och marknadsföringsplattformar.
• Goda kunskaper i webbpubliceringsverktyg, i första hand Wordpress.
• Erfarenhet av bildhantering i Photoshop och produktion av rörlig bild – filmning, redigering, textning, publicering etc.
• Vana att arbeta i komplexa sammanhang, högt tempo och gärna med flera olika varumärken samtidigt. Du är självgående och strukturerad, har god samarbetsförmåga och ett coachande förhållningssätt.
• Goda kunskaper i svenska och engelska. Det är meriterande om du behärskar flera språk. Du är en god skribent och har erfarenhet av textarbete inom kommunikation, gärna i kombination med form och grafiskt uttryck.
• Ett användarperspektiv på ditt uppdrag.

Vi har:


• Starka varumärken som, genom dig, vill komma ut med sina erbjudanden ännu bredare och starkare.
• En proffsigt och kreativt kommunikationsteam bestående av ett tiotal medarbetare som välkomnar dig in i gänget.
• En myndighet med höga ambitioner där du får stora möjligheter att utveckla och påverka verksamheten inom ditt område. Vi vill att du ska göra skillnad med ditt arbete.
• Stor och bred kunskap om vår historia, inte minst genom alla våra medarbetare. Vi vill göra vår expertkompetens tillgänglig för fler.

Tjänsten är en tillsvidareanställning och på heltid, med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Statens Historiska Museer
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 31 augusti 2021
  • Ansök senast: 1 oktober 2021

Liknande jobb


Global Graduate in Digital Marketing

Global Graduate in Digital Marketing

13 maj 2024

Senior UX Copy

Senior UX Copy

3 maj 2024