OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Länsstyrelsen Östergötland är en modern myndighet som arbetar med samhällsutveckling i hela länet. Vi får våra uppdrag från regeringen och har många kontakter med myndigheter, kommuner och andra intressenter. Som medarbetare hos oss får du ta ansvar, fatta beslut och driva utveckling tillsammans med skickliga kollegor inom många olika yrkesområden.
ARBETSUPPGIFTER
Du kommer att tillhöra Länsledningens kansli
som är en funktion inom Enheten för lednings- och verksamhetsstöd. Enheten arbetar med HR, ekonomi, kommunikation, verksamhetsutveckling, projekt, regional utveckling, internationella frågor samt interna och externa tjänster som en drivkraft för en hållbar tillväxt och utveckling på Länsstyrelsen och i Östergötland. Enheten är uppdelad i fyra funktioner där länsledningens kansli är en. Funktionen är direkt underställd landshövdingen och länsrådet. Kommunikatörerna är en viktig del av länsledningens kansli och ansvarar för att ge snabb, pålitlig och tydlig information till länets invånare, organisationer, media samt internt inom Länsstyrelsen.
Dina arbetsuppgifter blir framför allt att arbeta med myndighetens pressaktiviteter. Det innefattar bland annat pressträffar, strategier kring pressfrågor, intern och extern kommunikation via våra webbar samt sociala medier. Arbetet handlar till stor del om att skriva olika slags texter som berättar om vår verksamhet. Förutom nyhetstexter ska du även initiera och författa debatt- och insändarsvar i samarbete med sakkunniga och bevaka publiceringar i massmedierna. En annan viktigt roll är att ge råd och stöd i mediefrågor internt inom organisationen varför det är viktigt med förståelse för behov och arbetssätt hos mediehus och massmedier
Du kommer även att delta i det dagliga kommunikationsarbetet med att publicera på våra webbar, göra inlägg på sociala medier, arbeta med grafisk formgivning, planera och delta vid olika evenemang och informationsaktiviteter samt bevaka omvärdsbilden.
KVALIFIKATIONER
Vi vill att du har för tjänsten relevant högskoleutbildning. Arbetet handlar till stor del om att skriva olika texter därför är det viktigt att du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift. Vi vill även att du är van vid att arbeta med sociala medier och i webbpubliceringsverktyg.
Som person är du både strategisk, för att kunna jobba med planering och uppföljning, men även operativ, för att genomföra kommunikationsinsatser. Du är skicklig i att kunna översätta komplexa sammanhang till begripliga budskap.
Du bör vara självgående och drivande samt ha lätt för att samarbeta. Att du är initiativrik, kreativ, noggrann och kan arbeta snabbt när det behövs är en förutsättning. Du är intresserad av att följa utvecklingen inom kommunikationsområdet och följer även samhällsdebatten. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kommunikationschef Annsofie Bondesson
010-223 52 11
SACO Pontus Karlbom
010-223 52 82
ST Sofia Meyrold
010-223 52 96
Kommunikationschef Annsofie Bondesson
010-2235211