Kommunikatör med strategiskt fokus

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen är en statlig myndighet och regeringens företrädare i länet. Vi arbetar för att Jönköpings län ska vara ett av landets mest framgångsrika län. Genom samverkan med andra aktörer bidrar vi till att skapa förutsättningar för ett attraktivt län för nuvarande och kommande generationer. Målet är att bidra till goda livsvillkor och en hållbar utveckling i länet.

Vi är en kunskapsorganisation med 260 medarbetare. Våra verksamhetsområden berör många viktiga delar av samhället, allt från naturreservat, samhällsplanering, jämställdhetsfrågor, miljötillsyn, landsbygdsutveckling, till krisberedskap och mycket annat.

Tjänsten är placerad på kommunikationsenheten på avdelningen för lednings- och verksamhetsstöd. Enheten består av 12 medarbetare som arbetar med kommunikation och GIS (geografiska informationssystem).

Vi söker dig som har kommunikationens effekt i fokus och ett brett samhällsintresse. Vi kan erbjuda dig ett spännande, varierande arbete och högt tempo där du är en del av ett kommunikationsteam med hög kompetens.

ARBETSUPPGIFTER
På kommunikationsenheten arbetar vi både strategiskt och operativt med att stötta ledning, chefer och medarbetare i kommunikationsfrågor. Kommunikationsplanering är en grundsten, men ibland behöver vi också improvisera. Vi stödjer verksamheten att arbeta planerat och professionellt med kommunikation och bidrar på vägen till en modern, tillgänglig och kommunikativ myndighet. Vi samverkar med många olika aktörer, till exempel andra statliga myndigheter, länsstyrelser och kommuner.

I ditt uppdrag bedömer du kommunikationsbehov utifrån sammanhang som ofta är komplexa. Du stöttar verksamheten, både strategiskt och operativt och dina uppdrag kan komma från alla Länsstyrelsens avdelningar. Just nu har vi stort fokus på utveckling av ledningskommunikation, intern kommunikation och införandet av ett nytt intranät. Samtidigt har kriskommunikation alltid en given plats hos oss och du är en av dem som kommer att bemanna vår presstjänst.

Du ingår i teamet med sju kommunikatörer på enheten och arbetar enligt de styrande dokument som finns inom kommunikationsområdet. Ibland arbetar du självständigt och ibland tillsammans med andra. Du har ett nära och bra samarbete med både beställare inom Länsstyrelsens avdelningar, övriga kollegor på enheten och andra samarbetspartners.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Du har en hög digital kompetens, kan hantera de digitala verktyg som används inom kommunikationsområdet och bidra i vår digitala utvecklingsresa. Du har kunskap om digitala kanaler, webb och sociala medier.

Vi behöver din kompetens inom strategi, analys och uppföljning. Du håller gärna utbildningar, presentationer och workshops inom kommunikationsområdet.

Du har en mycket hög kompetens i svenska språket och skapar begriplig kommunikation som väcker engagemang, på klarspråk.

Som person är du analytisk och stabil, samtidigt flexibel och en uppskattad samarbetspartner. Du håller vad du lovar och får saker gjorda. Har du jobbat agilt eller med projektledning är vi pigga på att lära av dig.


ÖVRIGT
Intervjuer genomförs under vecka 12-13.
Tjänsten är placerad i säkerhetsklass varför svenskt medborgarskap är ett krav. Säkerhetsprövning genomförs inför beslut om anställning.

Läs gärna mer om Länsstyrelsens uppdrag, vad vi erbjuder som arbetsgivare och följ våra medarbetares vardag på www.lansstyrelsen.se/jonkoping/om-oss/jobba-hos-oss

Sammanfattning

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024