Kommunikatör med webbansvar

Arbetsbeskrivning

Länsstyrelsen i Kronobergs län är en av 340 statliga myndigheter. Vi är direkt underställda regeringen och arbetar med många olika uppgifter inom natur och miljö, landsbygd och samhällsutveckling. Vi samverkar med statliga myndigheter, region, kommun, näringsliv och organisationer i länet och verkar för att nationella mål får genomslag regionalt. Vi arbetar med hållbar utveckling i ett Kronoberg för alla. Länsstyrelsen leds av landshövdingen som är myndighetschef. Vi är ca 200 medarbetare inom olika verksamhetsområden, där vi på olika sätt är samhällsbyggare, kunskapsförmedlare och rättsgaranter. För oss är det viktigt att vår värdegrund och vår vision om att vara ett föredöme är levande verktyg som tar oss framåt i vårt sätt att tänka och agera. Vägen till Visionen går genom våra fyra strategier; Bygga en modern mänsklig myndighet...Med fokus för dem vi är till för...Genom ett tvärsektoriellt arbetssätt...Tillsammans med andra.

Som kommunikatör hos oss ingår du i enheten för kommunikation och service. Vi arbetar med både strategiska och operativa insatser som stöd till länsledning och övriga avdelningar.
I kommunikationsteamet arbetar fyra kommunikatörer, varav du blir en.




ARBETSUPPGIFTER
Vi söker en kommunikatör med kompetens inom och intresse för kommunikation, webb och medieproduktion. Du kommer att vara vår kommunikatör med ett särskilt ansvar för såväl externwebb som intranät. Du är också vår representant i det nationella länsstyrelsenätverket för webbansvariga ett nätverk som du arbetar tillsamman med.

Ditt ansvar är att vår webbplats och vårt intranät ständigt utvecklas så att våra användare får största möjliga nytta av dem. Du inspirerar, utbildar, samordnar och vägleder myndighetens webbredaktörer. Tillsammans med det nationella nätverket och våra egna webbredaktörer driver du webbarbetet framåt. Kriskommunikation är också något du kommer att arbeta med. Ett annat viktigt uppdrag är att bidra till arbetet med det nationella webbtillgänglighetsdirektivet (läs mer på www.webbriktlinjer.se/lagkrav/webbdirektivet/). Utöver detta deltar du i vårt gemensamma kommunikationsarbete och vi ser gärna att du vill utveckla film och rörligt material till våra digitala kanaler.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som
- har en högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig
- har goda kunskaper i Officepaketet, Adobe Creative Suite, Sitevision och Sharepoint eller liknande program.

Kunskaper om vilka krav som finns på offentliga myndigheter vad gäller webbtillgänglighet och erfarenhet av att arbeta med det nationella webbtillgänglighetsdirektivet är meriterande. Du behöver ha en grundlig förståelse för hur text, bild och kommunikation på webben hänger ihop.
Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och i skrift och kan förklara komplexa frågor på ett pedagogiskt sätt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av att producera innehåll (text, bild, film, ljud) för olika kommunikationskanaler. Det är meriterande om du har arbetat med filmredigeringsprogrammet Adobe Premiere Elements 2020 eller motsvarande.


Som kommunikatör på länsstyrelsen har du självklart ett genuint samhällsintresse.
Du är intresserad av och har förståelse för digital kommunikation och tekniken bakom. Du är en problemlösare som också kan vägleda medarbetare på ett pedagogiskt sätt. Då kommunikation innebär att sätta de vi är till för i centrum är du skicklig på att anpassa våra verktyg och kanaler efter målgruppernas behov.
Som webbansvarig behöver du ha ett helhetsperspektiv, där du arbetar strukturerat och systematiskt och med ett ständigt fokus på användaren. Du är noggrann och håller deadlines. För att åstadkomma ett driv i webbarbetet är det viktigt att du är bekväm med att hålla i utbildningar och seminarier och att du arbetar bra både enskilt och tillsammans med andra.

Du är prestigelös, nyfiken på att lära dig nya saker och gillar att söka kreativa lösningar för att bidra till utveckling.

Vi ser gärna att du har några års erfarenhet som kommunikatör och att du har arbetat med webbutveckling eller till och med som webbansvarig i en organisation. Det är också meriterande om du har erfarenhet av att producera film för digitala kanaler.


ÖVRIGT
Hos oss är det viktigt att alla känner sig välkomna och värdefulla. Förutom viktiga arbetsuppgifter ser vi kompetensutveckling, friskvård och flexibel arbetstid som en självklarhet. Vi gillar olika, välkomnar mångfald och ser kunskaper i minoritetsspråk som värdefullt.

Vi tillämpar 6 månaders provanställning

Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras. I dessa fall ska säkerhetsprövningen vara godkänd innan tillsättning.

Som tillsvidareanställd är du krigsplacerad på Länsstyrelsen i Kronobergs län.

Intervjuer kommer att hållas under vecka 28.

Vi undanber oss vänligt alla erbjudande om annonserings- och rekryteringsstöd i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Johanna Martin
010-2237000
Carin Karlsson
010-2237000
Sara Lamme
010-223 70 00
Eva Nilsson
010-223 70 00
Per-Anders Persson
010-223 70 00
Stefan Carlsson
010-223 70 00
Fredrik Holm
010-223 70 00
Anders Joelsson
010-223 70 00
Kerstin Carlsson
010-223 70 00
Kommunikationsansvarig Johanna Martin
010-2237000

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Länsstyrelsen i Kronobergs län
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 juni 2020
  • Ansök senast: 24 juni 2020

Besöksadress

Kungsgatan 8 35186 VÄXJÖ
None

Postadress

Kungsgatan 8
VÄXJÖ, 35186

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024