Kommunikatör till Fondtorgsnämndens kansli

Kommunikatör till Fondtorgsnämndens kansli

Arbetsbeskrivning

Nu söker vi en kommunikatör som vill vara med och utforma den nya myndigheten Fondtorgsnämndens externa och interna kommunikation.

Genom att verkställa myndighetens kommunikationsstrategi bidrar du till att skapa de bästa förutsättningarna för en trygg och bra pension för svenska pensionssparare. Vi söker dig med mycket god känsla för det skrivna ordet och ett stort intresse för att förmedla budskap genom ord, ljud och bild.

Arbetsbeskrivning
Fondtorgsnämnden är en nystartad myndighet med uppdrag att säkra en tryggare, bättre och mer hållbar premiepension för svenska pensionssparare. Vi ansvarar för att upphandla ett brett utbud fonder av hög kvalitet till premiepensionens fondtorg, samt att granska att fondförvaltare och fonder uppfyller villkoren i fondavtalen. För närvarande uppgår det förvaltade kapitalet i premiepensionssystemet till ca 2000 miljarder kronor.

Som kommunikatör på Fondtorgsnämndens kansli söker vi dig som vill arbeta operativt med kommunikation, och kan leverera aktiviteter med strategisk höjd i en samhällsviktig fråga. Du kommer att ansvara för att leverera på Fondtorgsnämndens kommunikationsplan, vilket innebär produktion och analys av innehåll mot målgrupper både i Sverige och internationellt. Den främsta kommunikationen sker mot fondbolag, men du behöver även ha förståelse för en bredare målgrupp, samt ha kunskap om kommunikation i egna och förtjänta kanaler. Dina primära ansvarsuppgifter kommer att vara att producera, publicera och analysera innehåll i både text och bild till våra kanaler så som webbplats och sociala medier. Du kommer även att hantera presskontakter, skriva pressmeddelanden och underlag för mediabearbetning samt skapa presentationer. Du kommer arbeta självständigt men i nära samarbete med kommunikationsansvarig. Du kommer att stötta kansliet och myndighetens ledning med att planera, genomföra och utvärdera olika kommunikationsinsatser.

Fondtorgsnämndens kansli är en växande organisation med ett viktigt uppdrag, vilket innebär stor variation i dina arbetsuppgifter och stor möjlighet att påverka och utveckla verksamheten. Vi erbjuder dig ett omväxlande arbete tillsammans med kunniga kollegor i en dynamisk och utvecklande arbetsmiljö.

Utbildning och Erfarenhet
Vi söker dig som har:

- akademisk utbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik, ekonomi eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig,

- minst 2 års erfarenhet av kvalificerat kommunikationsarbete så som strategisk kommunikation, innehållsproduktion eller journalistik,

- mycket goda kunskaper i svenska och engelska. Du är en säker skribent med god stilistisk förmåga och kan anpassa budskap efter målgrupp,

- vana av operativt arbete med innehåll för webb och sociala medier, mediahantering samt med att följa upp och analysera resultat.

 

Det är meriterande om du har:

- erfarenhet av arbete med media, PR eller kriskommunikation,

- arbetat med publicering i Sitevision,

- erfarenhet av kommunikationsarbete inom staten eller annan offentlig organisation eller inom finansiell sektor,

- har kunskap inom foto och film samt har en god känsla för färg och form.

 

Egenskaper
För att lyckas i tjänsten som kommunikatör behöver du vara initiativrik och kreativ samtidigt som du är förankrande och mycket noggrann. Du arbetar självständigt och strukturerat med förmåga att på egen hand driva ditt arbete framåt. Du är prestigelös, kommer med egna lösningsförslag och idéer för innehåll lämpligt för respektive kanal. Vi förväntar oss att du har en god kommunikativ förmåga och eftersom arbetet ofta är händelsestyrt kan du arbeta både målmedvetet och flexibelt, för att kunna anpassa dig efter skiftande förutsättningar. Uppdraget kräver att du har en god samarbetsförmåga och ett mycket gott omdöme. Vi ser gärna att du har ett intresse för den finansiella sektorn och pensionsfrågor samt en förståelse av hur man kommunicerar med professionella aktörer såsom t.ex. fondbolag. Vi tror även att du är nyfiken, ser positivt på att lära dig nya saker och ta ansvar för nya områden.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.

Övrigt
Fondtorgsnämnden är en nämndmyndighet bestående av ett antal ledamöter som regeringen utser. Pensionsmyndigheten är värdmyndighet och upplåter som sådan lokaler samt sköter administrativa och handläggande uppgifter åt nämnden.

Organisatoriskt kommer du att vara anställd av Pensionsmyndigheten där du ingår i den särskilda organisation som arbetar för Fondtorgsnämnden. Tjänstgöringsort är Botkyrka, i våra nyrenoverade lokaler i Tumba Bruk.

Tjänsten är en tillsvidareanställning, vi kan komma att tillämpa sex månaders provanställning. Inom staten tillämpas tjänstepensionsavtal PA16.

Arbetspsykologiska tester eller färdighetstester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Pensionsmyndigheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 december 2022
  • Ansök senast: 30 januari 2023

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024