Kommunikatör till Göteborgs bibliotek och kulturhus

Kommunikatör till Göteborgs bibliotek och kulturhus

Arbetsbeskrivning

Kulturförvaltningen verkar för ett brett konst- och kulturliv för alla att delta i. Vi arbetar för en hållbar och öppen stad som sätter kulturen och konsten i centrum.

Kulturförvaltningen har cirka 800 anställda som huvudsakligen verkar inom bibliotek, kulturhus, museer och övriga kulturverksamheter.

ARBETSUPPGIFTER
Vi söker nu en kommunikatör till avdelning Göteborgs bibliotek och kulturhus för en tidsbegränsad anställning. Den aktuella tjänsten ingår i enheten kommunikation och marknad, som består av 13 medarbetare med olika kompetensområden. Tjänsten innefattar att bistå hela avdelningens verksamheter med kommunikationsstöd med fokus på internkommunikation och pressarbete. Din arbetsplats kommer i huvudsak vara på Världslitteraturhuset i Gamlestaden men du kommer även att ha möten i de verksamheter som du stöttar.

Som kommunikatör hos oss arbetar du både strategiskt och operativt med avdelningens kommunikation och marknadsföring. Hos oss förekommer alla typer av kommunikativa uppdrag, vi arbetar tillsammans och använder våra olika specialistkompetenser för att lösa dem. I dina arbetsuppgifter ingår att stödja chefer och medarbetare i kommunikativa frågor, identifiera kommunikationsbehov, samordna kommunikationsinsatser, ta fram kommunikationsplaner, genomföra aktiviteter och producera material samt utvärdera och följa upp genomförda insatser. Du arbetar med text, bild och rörligt material i samtliga kanaler. Du ger stöd i hur vi ska jobba lagenligt och ser till att kommunikationen är tillgänglighetsanpassad och klarspråkad.

I den här rollen kommer du att ha huvudfokus på avdelningens interna kommunikation och pressarbete. Du arbetar som redaktör i Göteborgs stads befintliga intranät och i uppbyggnaden av vår nya intranätslösning. Du bidrar till arbetet med att utveckla avdelningens interna kommunikation. Som avdelningens kontakt för pressfrågor både gentemot media och medarbetare ser du till att journalister kommer i kontakt med rätt person i vår organisation och stöttar våra medarbetare i kontakten med media. Du tar också en aktiv roll i utvecklingen av vårt pressarbete.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleexamen inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten. Du har erfarenhet av att arbeta operativt och strategiskt med internkommunikation, med CMS-system och i digitala miljöer. Du har hanterat pressfrågor tidigare, är en god skribent och duktig coach. Du är van att identifiera både nyhetsvinklar och svåra frågor.

Du behöver ha god förmåga att kunna prioritera och strukturera ditt arbete och att tänka strategiskt och sedan omsätta strategin i operativt arbete. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt och driva dina egna projekt från start till mål med gott resultat.

Då du är del av ett team krävs att du kan samarbeta och vara prestigelös, skapa goda relationer och bidra till ett positivt arbetsklimat. I din roll som stödfunktion är det viktigt att du har ett intresse och en vilja att stötta andra och anstränger dig för att hitta lösningar till våra verksamheter.

Det är meriterande om du även har erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation, med kriskommunikation och med projektledning.

Vi ser fram emot din ansökan!


ÖVRIGT
Intervjuer kommer att genomföras under vecka 10 och 11.

Göteborgs Stad arbetar aktivt för att främja lika rättigheter och möjligheter samt att motverka diskriminering. Vi värnar om våra medarbetares hälsa och erbjuder bl.a. friskvårdsbidrag, rabatterade träningskort och cykelförmån. Vi har rökfri arbetstid.

Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024