Kommunikatör till Räddningstjänsten Östra Götaland

Kommunikatör till Räddningstjänsten Östra Götaland

Arbetsbeskrivning

Beskrivning
Är du en nyfiken och digital kommunikatör som självklart även är en duktig skribent med känsla för de rätta budskapen som når fram och skapar förändring? Kika då mer på vår annons där vi beskriver vår tjänst!

Arbetsuppgifter
Som kommunikatör för Östergötlands största räddningstjänst är dina huvuduppgifter:

- att bidra till ökad kunskap så att våra invånares säkerhet ständigt ökar och
- att bidra till en effektiv intern kommunikation så att våra kollegor kan göra bästa möjliga jobb.

Du arbetar väldigt självständigt med alla våra kanaler och tillsammans med vår kommunikationschef är du ett stöd för medarbetare och chefer i kommunikativa frågor.

Du ansvarar för att hålla intranät och webbplats uppdaterade och driver även uppföljning och utvecklingen av dem. Du är kunnig i sociala medier och deras möjligheter och sköter vår närvaro i kanalerna både självständigt och tillsammans med andra kollegor. Mycket av innehållet tar du fram på egen hand, varför du bland annat är en mycket duktig skribent. Du har känsla för samverkan mellan ord och bild och du kan, när det behövs, göra enklare produktioner själv. Att göra kortare filmer eller animerat material är vardagsmat för dig. Alltid med budskapet i fokus.

Du kommer även att ansvara för och driva våra kampanjer där samarbete med både byråer och andra parter är viktiga. Du kan driva uppdrag på egen hand, levererar alltid i tid och alltid med kvalitet. Då mycket av ditt arbete bygger på samverkan med kollegor, våra medlemskommuner och andra aktörer, har du en stor social kompetens. Du företräder förbundet i olika nätverk och sammanhang på ett förtroendeingivande sätt.

Du kommer arbeta i en verksamhet som har stort förtroende hos invånarna varför det är viktigt att du även jobbar utifrån ett varumärkesvårdande perspektiv. I och med att vi är en skattefinansierad verksamhet är du förstås noggrann med hur du använder resurser.

Dina arbetsuppgifter består i huvudsak av att:

- uppdatera, underhålla och utveckla webbplats, sociala kanaler samt intranät
- driva, leverera och följa upp kampanjer och aktiviteter
- vara redaktör för vår personaltidning dit du även skriver
- producera intern och extern information, själv och med hjälp av kollegor
- ansvara för give-aways
- ansvara för annonsering. 

Du kommer tillhöra en arbetsgrupp som heter verksamhetsstöd och som består av åtta medarbetare och kollegor som arbetar med kommunikation, upphandlingar, fakturahantering, personaladministration och andra administrativa arbetsuppgifter.

Kvalifikationer
Erfarenhetskrav

Du ska ha arbetat yrkesmässigt inom kommunikationsområdet, med sociala medier och olika kommunikationsinsatser under ett antal år

Utbildningskrav

Högskoleutbildning inom kommunikation eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant

Kunskapskrav

Sociala medier 

MS Office

Adobe CC

Goda språkkunskaper i tal och skrift och har god språklig och analytisk förmåga

Övrigt

B-körkort 

Personliga egenskaper

Du har en personlig mognad och är trygg i dig själv samt i yrket. Du är ansvarsfull, tydlig och saklig samtidigt som du driver ditt arbete på ett självständigt, kreativt och positivt sätt. Du tycker om möten med människor och är kvalitetsmedveten. Du är en person som är utvecklingsinriktad och ”vill mer”, för verksamhetens utveckling.

Stor vikt kommer läggas på personlig lämplighet.

 

Om oss 


Räddningstjänsten Östra Götaland är ett kommunalförbund som har fem medlemmar: Linköpings, Norrköpings, Söderköpings, Valdemarsviks och Åtvidabergs kommuner. Vi har cirka 450 medarbetare.


Inom vårt förbund finns totalt 20 räddningsstationer och brandvärn. Fyra stationer är heltidsbemannade, två i Linköping och två i Norrköping. Förbundet har dessutom utbildningsenheter i Norrköping och Linköping. 


De vanligaste yrkena hos oss är brandman, brandingenjör och räddningsperson i beredskap, RIB (deltidsbrandman). Vi är även ett fantastiskt gäng tekniker, mekaniker, utbildare och administratörer av olika slag. En av våra viktigaste uppgifter är att öka säkerheten och förebygga så att olyckor inte behöver hända. Att bidra till att höja människors egen kunskap och förmåga så att var och en ska ha sin egen säkerhet i egna händer är något som vi jobbar intensivt med. Men när olyckan är framme så handlar vårt arbete om att rädda människor, egendom och miljö samt att hjälpa till vid kriser i samhället.


Eftersom vi är viktiga för våra invånare är det värdefullt för oss som räddningstjänst att vi speglar samhället. Vi värderar därför kulturell kompetens då vi ser att det tillför ytterligare förståelse, erfarenhet och kunskap i våra möten med invånare samtidigt som det utvecklar oss själva och vår organisation.


Vi erbjuder dig en spännande arbetsplats i ständig utveckling, där vi jobbar aktivt med medarbetarskap och ledarskap för att skapa en attraktiv arbetsplats för både kvinnor och män.


Tjänsten kan komma att säkerhetsklassas enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). Du blir krigsplacerad vid förbundet. Räddningstjänsten är en drog- och alkoholfri arbetsplats varför drogtest med stöd av företagshälsovård görs innan anställning. Vi arbetar med kollektivavtal vilket vi ser som en trygghet i arbetslivet.


För att underlätta vår bedömning av inkomna ansökningar använder vi en elektronisk ansökningsblankett. Din ansökan med tillhörande meritförteckning hanteras i enlighet med de bestämmelser som regleras av GDPR (dataskyddsförordningen). Urvalet av ansökningar görs mot registrerade meriter och utbildningar.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Funktion: Verksamhetsstöd
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 24 november 2022
  • Ansök senast: 4 december 2022

Liknande jobb


26 januari 2024

24 januari 2024

24 januari 2024

22 januari 2024