Kommunjurist

Kommunjurist

Arbetsbeskrivning

Burlöv är en spännande kommun i tillväxtregionen mellan Malmö och Lund. Vi har en nära organisationskultur som möjliggör och betonar samarbete, innovation och ett hållbart arbetsliv. Tillsammans utvecklar vi verksamheten och skapar värde för våra medborgare.

Vill du vara med och bygga det attraktiva, tillgängliga, hållbara och trygga Burlöv?

Burlövs kommun har höga ambitioner och vi driver utvecklingen framåt! I kommunledningsförvaltningen pågår ett ständigt kvalitetsarbete för att förbättra stödet till våra verksamheter. Våra avdelningar har ett nära samarbete där var och en tar ansvar för såväl sina egna uppdrag som för våra gemensamma mål.

Den aktuella tjänsten som kommunjurist är placerad centralt på kommunledningsförvaltningen, inom kansliavdelningen. Det är en inkluderande och prestigelös arbetsplats med hög och bred kompetens och ett stort engagemang. På kansliavdelningen hanteras bland annat juridiska frågor, arkiv, registratur, nämndsadministration och säkerhets- och beredskapsfrågor.

ARBETSUPPGIFTER
Som kommunjurist är du hela organisationens rådgivare i juridiska frågor. I rollen arbetar du med frågor som spänner över många rättsområden och komplexa situationer där det gäller att ha förmågan att se knäckfrågan och presentera rättssäkra lösningar.

Det vi förväntar oss av dig är att du med nyfikenhet och engagemang tar dig an alla de juridiska dilemman som dyker upp, och att du med din juridiska metod, en god portion sunt förnuft och en pragmatisk inställning bistår kollegor och politiker med rådgivning och coachning mot ett rättssäkert svar. Det vi kan erbjuda är en omväxlande och stimulerande arbetsdag i en organisation som tar sikte mot framtiden!

Du måste ha en juridisk bredd, då du förväntas kunna ta dig an, och sätta dig in i, samtliga förekommande rättsområden vid behov. Tjänsten har dock särskild fokus på stöd till verksamheterna inom kommunledningsförvaltningens utförande verksamheter: tillväxtavdelningen, miljö- och byggavdelningen och tekniska avdelningen.

En viktig del i arbetet är att genom omvärldsbevakning följa rättsutvecklingen och ta de initiativ som behövs för att kommunen ska vara uppdaterad på gällande regler. Du skriver fram ärenden till politiken och författar yttranden till myndigheter, medborgare eller andra aktörer. I tjänsten ingår även sekreterarskap i kommunfullmäktige. Du kan också komma att företräda kommunen i förhandlingar och processer i domstol.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har
- juristexamen och flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig verksamhet alternativt arbete med koppling till sådan verksamhet
- bred allmänjuridisk kompetens
- mycket god kunskap i lagstiftning som styr kommunal och offentlig verksamhet, plan- och bygglagstiftning samt upphandlings- och entreprenadjuridik
- god kännedom och förståelse för civilrättsliga rättsområden såsom avtals- och skadeståndsrätt

Du har hög servicekänsla, samarbetsförmåga och mycket god språklig förmåga, såväl muntlig som skriftlig. Du är flexibel, ansvarstagande och organiserar och strukturerar självständigt ditt arbete. Det är ytterst viktigt att du gör korrekta avvägningar och prioriteringar, har förmåga att väga samman komplex information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut.

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Burlövs kommun ser mångfald som en styrka i vårt gemensamma uppdrag.

Vi erbjuder utvecklingsorienterade arbetsplatser som kännetecknas av trivsel och arbetsglädje. Våra medarbetare är engagerade och i högsta grad delaktiga i att steg för steg realisera kommunens mål och uppdrag utifrån vår värdegrund.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

Liknande jobb


17 september 2021

15 september 2021

Kommunjurist

Kommunjurist

14 september 2021

10 september 2021