Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Skinnskattebergs kommun är beredd att formulera lockande erbjudanden till våra blivande medarbetare - utöver regelbunden kompetensutveckling och friskvård på arbetstid.

Vi värdesätter alla människors olikheter och allas vår förmåga att göra skillnad i samhället. Medarbetare beskriver oss ofta som en tillåtande organisation, där man får ta stort eget ansvar, utveckla och utvecklas samt arbeta lösningsfokuserat. Vi är en fullstor verksamhet i ett litet format som är beroende av medarbetarnas förmåga och drivkraft att agera med ett brett perspektiv på hela det kommunala uppdraget. Vi strävar därför alltid efter att ge god service och skapa professionella relationer både externt och internt.

Skinnskattebergs kommun tillhör Finskt förvaltningsområde, varför kunskaper i det finska språket är meriterande.

Välkommen med din ansökan till Sveriges viktigaste jobb i Skinnskattebergs kommun!

Vår kommunsekreterarare går vidare mot nya utmaningar och vi söker därför en ny medarbetare till kommunledningen. Arbetsgruppen leds av kommunchefen och består idag av två kommunsekreterare, två kommunikatörer, administratör/ näringslivssamordnare, personalchef samt ekonomichef.

Arbetsuppgifter
I rollen som kommunsekreterare är du en av två nyckelpersoner gällande samordning och administration av ärendeprocessen till kommunfullmäktige, överförmyndarnämnden, miljö- och byggnadsnämnden, valnämnden, kommunstyrelsen med tillhörande utskott.
Du ansvarar för den politiska ärendeprocessen i form av att sammanställa kallelser och handlingar samt att genom ett kvalificerat sekreterarskap föra protokoll i våra politiska organ. Du kommer även att granska beslutsunderlag och ansvara för att ärenden blir korrekt handlagda före politiska beslut tas.
Din roll innebär att du arbetar konsultativt genom att stödja förtroendevalda och tjänstepersoner i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen och dess administration. Vidare innefattar uppdraget att vara delaktig i utvecklingen av ärendehanteringsprocessen och andra administrativa rutiner, där bland annat valadministrationen ingår.

Kvalifikationer
Vi ser gärna att du som söker har högskoleexamen med samhällsvetenskaplig eller juridisk inriktning, eller annan adekvat utbildning vi bedömer som lämplig.
Vi vill även att du har några års erfarenhet av motsvarande arbetsuppgifter, gärna i en politiskt styrd organisation. Har du tidigare utredningsvana är det meriterande.

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är engagerad, lösningsinriktad, flexibel, effektiv och noggrann. Du har ett professionellt serviceinriktat förhållningssätt, är utvecklingsorienterad och driver självständigt frågor inom ditt område. Du ska trivas med att arbeta med såväl administrativa arbetsuppgifter som med strategiska utvecklingsfrågor.

Du förstår hur en politiskt styrd organisation fungerar och är insatt i kommunallagen. Ordning och reda är avgörande för att lyckas och du har förmågan att omsätta ett processtänk i praktiken. Du är bekväm i rollen som sekreterare och hanterar det svenska språket utmärkt i både tal och skrift.
Eftersom vi arbetar i team ser vi att du är en relationsskapande person som uppskattar samarbete med andra. Vidare har du lätt för att lära nytt och anpassa dig till vad situationen kräver. Du är en initiativtagande person och kommer med konstruktiva förslag till förbättringar, så att vi som förvaltning och organisation kan leverera med hög kvalitet och fortsätta utvecklas. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde efter överenskommelse.
Du arbetar vanligtvis dagtid men då kommunfullmäktige har sina möten på kvällstid så ingår även detta i kommunsekreterarens arbete.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

sektorschef Arne Hjorth
0222-451 23
VISION Raili Gustavsson
0222-45135
Personalchef Linda Ahlsén
0222-45189
Miljöinspektör Anna Jansson
0222-451 05
Miljöinspektör Mikael Eriksson
0222-451 09
Miljöinspektör Siv Björkbacka
0222-451 28
rektor Ylva Åkerberg
0222-451 26
Lärarförbundet Marianne Georgsson
0222-45199
sektorschef Per Österberg
0222-451 16
enhetschef Bodil Frölich
0222-45115

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Skinnskattebergs kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 mars 2020
  • Ansök senast: 19 april 2020

Besöksadress

Kyrkvägen 7
None

Postadress

Kyrkvägen 7
Skinnskatteberg, 73922

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024