Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Vill du vara med och utveckla en framtidsinriktad gränskommun?
Du får mer än 650 arbetskamrater som alla jobbar med att på något sätt ge service till kommunens invånare, företag och besökare.
Eda är en gränskommun med 8600 invånare och blomstrande näringsliv. Hit kommer ca 4,7 miljoner besökare varje år. Vi har ett bra läge mellan Karlstad och Oslo och goda kommunikationsmöjligheter år vardera håll.

Eda kommun har ca 8 500 invånare och är vackert belägen i västra Värmland. Kommunen ligger mitt emellan Karlstad och Oslo med goda kommunikationsmöjligheter åt vardera hållet. Aktiviteten efter den svensk-norska gränsen har påverkat utvecklingen i kommunen på ett gynnsamt sätt genom en blomstrande gränshandel, där mer än 3 miljoner människor möts varje år. Det finns fortsatt intresse från näringslivet att etablera sig i kommunen, vilket också ställer krav på den kommunala servicen. Det lokala näringslivet med tyngdpunkt på industri och handel gör Eda till en attraktiv kommun. Eda kommun erbjuder goda möjligheter till varierande fritidsaktiviteter både sommar- och vintertid och några av våra anläggningar som lockar många besökare är Valfjället Skicenter och Eda Golfklubbs unika 18-hålsbana.



ARBETSUPPGIFTER
Kommunledningsstabens avdelning för Turism Information Administration söker en kommunsekreterare. I avdelningens uppdrag ingår att ansvara för utskottskansliet, kommunarkivet, medborgarkontor och växel, besöksnäring, informationsverksamhet, kvalitetsarbete, EU-frågor och omvärldsbevakning.

Som kommunsekreterare är du en strategisk resurs till kommunstyrelsen och verksamheterna. I din roll har du ett nära samspel med handläggare, chefer och förtroendevalda i kommunen. Du kommer att vara nyckelperson när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen till kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Du kommer också att vara sekreterare i kommunstyrelsen, kommunfullmäktige och kommunfullmäktiges beredningar. Det innebär bland annat att du ansvarar för ärendeberedningen, kallelser, sammanträdeshandlingar, protokoll och arkivering. I ansvarsområdet finns också en valnämnd och du har ett samordnande ansvar för planering och genomförande av val till riksdag, region- och kommunfullmäktige 2022.

Du ansvarar för att kvalitetssäkra beslutsunderlag, ge råd och utbildning till handläggare och chefer så att diarie- och ärendeprocessen fungerar effektivt och rättssäkert. I uppdraget ingår att utveckla kommunens administrativa rutiner och användandet av vårt nya ärendehanteringssystem Lex. Du kommer att ingå i kommunens krisledningsorganisation. Det ingår också kommunövergripande administrativa uppgifter.

Arbetet som kommunsekreterare är omväxlande, utåtriktat och innebär många interna och externa kontakter. Du och de andra sekreterarna i utskottskansliet samarbetar kring olika arbetsuppgifter vid behov. Arbetet är normalt förlagt till dagtid men fullmäktiges möten är på kvällstid.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har tidigare arbetslivserfarenhet av arbete inom kommunal verksamhet med kvalificerat sekreterararbete. Du har kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen samt god förståelse för den politiska styrningen i en kommun. Vi arbetar i en komplex digital miljö och förutsätter att du kan förvalta och utveckla det digitala arbetssättet.

Som person är du driven men samtidigt prestigelös. Arbetet förutsätter att du har förmåga att självständigt driva frågor och uppdrag, har lätt för att samarbeta med andra, är pedagogisk och kan leda grupper framåt. Det ställs stora krav på att du kan strukturera och organisera arbetet samt är effektiv och noggrann. Du har förmågan att hantera flera arbetsuppgifter parallellt utan att tappa fokus och utför dina arbetsuppgifter med hög kvalitet även under tidspress. Du är en person som kan skapa förtroende och vi sätter stort värde på att du har ett positivt och serviceinriktat bemötande.

Tjänsten kräver att du har lätt att uttala dig i tal, men framförallt i skrift, samt har mycket goda kunskaper i det svenska språket. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. B-körkort är ett krav.

Kontaktpersoner på detta företaget

verksamhetsansvarig Lennart Jansson
0571-282 31
Fritidschef Lasse Sjöberg
0571-281 19

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Eda kommun, Kommunledningsstaben
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 1 mars 2021
  • Ansök senast: 15 mars 2021

Besöksadress

Normavägen 2 67322 Charlottenberg
None

Postadress

Box 66
Charlottenberg, 67322

Liknande jobb


Sekreterare till enheten för geovetenskap

Sekreterare till enheten för geovetenskap

8 maj 2024

Vi söker en Nämndsekreterare / Registrator

Vi söker en Nämndsekreterare / Registrator

19 februari 2024