Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Kanslienheten

Vill du vara med och utveckla Jönköping? Vill du med din kunskap och erfarenhet bidra till en kvalitativ och effektiv ärendeberedning? Då kan du vara den vi söker!

Vi söker dig med intresse och känsla för den demokratiska processen, som har en god administrativ förmåga och ett serviceinriktat förhållningssätt. Du har ett strukturerat arbetssätt, är noggrann, lyhörd och ser samarbete som en självklarhet. Du tar egna initiativ och är proaktiv, dessutom är du duktig på att se och identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter.

Självklart uttrycker du dig mycket väl i tal och i skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation.

Din roll
Som kommunsekreterare har du en tjänst som befinner sig i demokratins centrum. Med en förståelse för kraven i en politisk styrd organisation tar du dig an arbetsuppgifterna. Arbetet innebär att du är ansvarig för att planera, samordna och administrera ärendeprocessen till de instanser som sköts av enheten, bland annat kommunstyrelse och kommunfullmäktige. Arbetet sker i nära samarbete med de andra kommunsekreterarna, kommunalrådssekreterare, kommunens juristfunktion och kommunstyrelsens diarium.

Du kommer även aktivt delta i arbetet med att utveckla och digitalisera den kommunövergripande ärendeprocessen samt utbilda och stötta handläggare i såväl process som system. Tillsammans med de andra kommunsekreterarna leder du också kommunens interna nätverk av nämndsekreterare.

För att trivas hos oss behöver du tycka om att jobba i team och i en verksamhet som är under förändring och utveckling. Just nu pågår ett utvecklingsarbete som syftar till att skapa effektiva rutiner och digitala processer.

Vi söker
Du har:
- en högskoleexamen med samhällsvetenskaplig inriktning.
- goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen.
- erfarenhet av nämndadministrativt arbete inom en politiskt styrd organisation.
- goda datakunskaper, främst inom Office-paketet.

Meriterande är
- erfarenhet av systemen Evolution och Netpublicator
- erfarenhet av att vara sekreterare i kommunstyrelse eller kommunfullmäktige

Om oss
Administrations- och utvecklingsavdelningen ansvarar för hållbarhetsfrågor, kansliverksamhet, stadsarkivet, juristfunktion, utredningsfunktion och överförmyndarnämndens kansli. Kanslienheten ansvarar bland annat för registratur, sekretariat, dataskydd, konsumentrådgivning samt energi- och klimatrådgivning. På enheten finns tre kommunsekreterare med uppdrag att ge ett effektivt beslutsstöd till förtroendevalda vid olika politiska sammanträden.

Mer information om kommunen hittar du här Jönköpings kommun (https://www.jonkoping.se/)

Övrigt
Intervjuer planeras att hållas 15-16 juni.

För frågor
Kontakta Tf kanslichef, Jenny Broberg Kudryk, tfn 072-402 7037
Kontaktuppgifter till fackliga företrädare (https://www.jonkoping.se/fackligastk)

Jönköpings kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt alla samtal om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Jönköpings kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 25 maj 2021
  • Ansök senast: 11 juni 2021

Besöksadress

Västra Storgatan 16
None

Postadress

Västra Storgatan 16
Jönköping, 55189

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024