Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Du är välkommen till den lilla kommunen med närhet till det stora. Våra verksamheter speglas av ett stort engagemang bland medarbetarna, korta beslutsvägar och gemenskap. Vill du vara en del av detta är du varmt välkommen.




Beskrivning
Då våra kommunsekreterarare går vidare mot nya utmaningar söker vi nu två nya medarbetare till oss.

Kanslienheten som är en del av ledningskontoret är en liten enhet med gemensam nämndadministration. Tillsammans med dina kollegor kommer du att delta i utvecklingen av kommunens administrativa rutiner och utvecklingsfrågor. Vårt arbete är omväxlande med stundtals mycket högt tempo och innebär många kontakter, såväl inom kommunen som externt. Vi söker två kollegor som vill vara en del av vårt team och samarbete på ledningskontoret i Norberg.

Vi söker dig som är engagerad, lösningsfokuserad, flexibel, effektiv och noggrann. Du har ett professionellt förhållningssätt, är utvecklingsorienterad och driver självständigt frågor inom ditt område. Du har god samarbetsförmåga och är serviceinriktad. Du förstår hur en politiskt styrd organisation fungerar och är insatt i kommunallagen. Då tjänsterna innebär många olika kontaktytor ska du ha lätt att samarbeta med andra, vara relationsskapande och ha förmågan anpassa dig till vad situationen kräver. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetsuppgifter
I rollen som kommunsekreterare kommer du att vara en av två nyckelpersonen när det gäller att samordna och administrera beredningen till kommunstyrelsen med utskott, kommunfullmäktige och övriga aktuella nämnder. Tillsammans ansvarar ni för den politiska beredningen i form av att sammanställa kallelser och handlingar, samt genom ett kvalificerat sekreterarskap föra protokoll i våra politiska organ. Din roll är till stor del konsultativ genom att stödja förtroendevalda och tjänstepersoner i praktiska frågor kring ärendeberedningsprocessen och dess administration, men även att granska beslutsunderlag och ärenden före beslut. Du förväntas att handlägga ärenden inom ditt ansvarsområde. I rollen som sekreterare ingår även viss registratur av allmänna handlingar.

Tillsammans driver sekreterarna kommunens interna nätverk av utskottssekreterare och därigenom leder arbetet med att utveckla ärendeberedningsprocesser och administrativa rutiner.

Kvalifikationer
Du har en högskoleexamen inom offentlig förvaltning, juridik eller statsvetenskap alternativt, eller annan adekvat utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som relevant. Erfarenhet av kommunal- och politiskt styrd verksamhet är ett krav och därmed kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen och tryckfrihetsförordningen. Erfarenhet av arbete med registrering av allmänna handlingar är meriterande.

Du har goda kunskaper i svenska och uttrycker dig väl både i tal och skrift. Du har erfarenhet av nämndadministration, hög administrativ förmåga och god ordning och har lätt för att dela med dig av din kompetens.

Du har mycket god datorvana och kunskap i Office-paketet. Meriterande är erfarenhet av ärendehanteringssystemet Public 360.

Övrigt
Viss kvällstjänstgöring förekommer då vissa av våra politiska sammanträden sker kvällstid.

Befattningen som kommunsekreterare är säkerhetsklassad, varför godkänd säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen är en förutsättning för anställning.

Vi behandlar inkomna ansökningar löpande och anställningsintervjuer kan genomföras innan ansökningstidens slut.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Ledningskontoret
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 juli 2021
  • Ansök senast: 24 augusti 2021

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024