Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Det är den röda tråd vi jobbar utifrån för att tillsammans skapa framtidens Mariestad.

I Sjöstaden Mariestad arbetar 2 500 kommunanställda från 170 yrkesgrupper inom 120 verksamhetsområden med några av Sveriges viktigaste uppdrag. Barns lärande, god omsorg, hållbar samhällsutveckling och miljöfrågor är bara några exempel på det som vi satsar på.

Att arbeta i Mariestads kommun är att göra skillnad tillsammans och att ges möjligheter att utvecklas individuellt. Här behövs och uppskattas alla för det de gör. Varje anställd i Mariestads kommun är en avgörande del i det viktiga uppdraget att ge service och omsorg till invånarna. Som arbetsgivare fokuserar vi på hälsa, utveckling och delaktighet för våra anställda där vi ser möjligheterna hos varje person. Tillsammans skapar vi grunden för en levande stad och hur vi vill att vårt samhälle ska se ut.

Mariestads kommuns stab har bland annat till uppgift att bistå kommunstyrelsen och verksamhetens chefer i dess arbete. Uppdraget är att arbeta kommunövergripande för att leda, samordna och utveckla de interna processerna samt ansvara för det övergripande strategiska arbetet i kommunen. Staben svarar dessutom för stöd och service till medborgare och interna verksamheter.

Vår kommunsekreterare har gått vidare till en ny tjänst. Nu söker vi dig som vill ha ett spännande, utvecklande och variationsrikt arbete i en miljö som ger inblick i frågor som är högst aktuella i samhällsdebatten.

ARBETSUPPGIFTER
Som kommunsekreterare är du en strategisk resurs till kommunstyrelsen, kommundirektören och förvaltningarna inom det nämndadministrativa området vilket innebär att du arbetar nära såväl den politiska ledningen som tjänstemannaledningen.

Du kommer att vara nyckelpersonen när det gäller att samordna och administrera ärendeprocessen till kommunstyrelsen med utskott. Inom ramen för detta ingår att vara sekreterare i kommunstyrelsen med utskott. Det kan på sikt även bli aktuellt med sekreterarskap i kommunfullmäktige.
Kommunsekreteraren ansvarar för att kvalitetssäkra beslutsunderlag, ge råd och utbildning till handläggare och chefer så att diarie- och ärendeprocessen fungerar effektivt och rättssäkert.

Som en del av administrativa enheten kommer du att delta i utvecklingen av kommunens administrativa rutiner och användandet av dokument- och ärendehanteringssystemet Ciceron. Tillsammans med övriga medarbetare på enheten är du med och driver den digitala utvecklingen och andra nämndadministrativa utvecklingsfrågor.

Enheten har huvudansvaret för de allmänna valen, där kommunsekreteraren har en viktig roll i planering, genomförande och administration.
Arbetet som kommunsekreterare är omväxlande, utåtriktat och innebär många kontakter, inom kommunen men även externt. Vi förutsätter att du deltar i aktuella nätverk på Skaraborgsnivå.

Administrativa enheten är en liten organisation med gemensam nämndadministration vilket innebär att det är naturligt att dela på olika arbetsuppgifter vid behov.

KVALIFIKATIONER
Högskoleutbildning inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller motsvarande. Vi ser gärna några års erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet och kunskap i att arbeta i digitala ärendehanteringssystem.

Erfarenhet från liknande tjänst i en kommun eller offentlig förvaltning är meriterande liksom kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagen. Du bör ha förståelse för kraven på arbetet i en politiskt styrd organisation.

Enhetens uppdrag är kommunövergripande och innefattar mycket kontakter med andra verksamheter vilket innebär att medarbetarna måste ha ett stort mått av servicekänsla. Vi söker dig som har ett intresse av att driva och utveckla verksamheten framåt. Du är strukturerad, noggrann, ansvarstagande och duktig på att prioritera. Du har lätt för att samarbeta. Det är naturligt för dig att ingå i ett team där arbetet utmärks av ett gemensamt ansvarstagande i planering och fördelning av arbetsuppgifter. Att få saker utförda är något som präglar ditt nuvarande arbete. Du har erfarenhet av samordning och utveckling av rutiner. Arbetet är händelsestyrt och det är stundtals högt tempo. Effektivitet och noggrannhet är viktigt. Som kommunsekreterare måste du ha förmågan att hantera flera arbetsuppgifter parallellt utan att tappa fokus och utföra dina uppgifter med hög kvalitet även under tidspress.

För att trivas som kommunsekreterare är du serviceinriktad, har integritet och gillar utmaningar. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper.

Du måsta ha goda kunskaper i svenska och kunna uttrycka dig väl, både i tal och i skrift.

ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

Med hänsyn till medarbetares, kollegors, kunders och brukares hälsa tillämpar Mariestads kommun rökfri arbetstid.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Mariestads kommun, Sektor ledning
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 augusti 2022
  • Ansök senast: 25 september 2022

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024