Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Öckerö är en kommun för alla där hållbarhet, trygghet och omsorg präglar samhällsutvecklingen. Vår vision är att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum. I Öckerö kommun bor ca 13 000 invånare och ca 1100 är anställda i kommunen. Tillsammans lever och verkar vi i en kommun som består av 10 bebodda öar.





Som kommunsekreterare tillhör du Öckerö kommuns centrala kansli som är en del av avdelningen för Juridik, HR och kommunikation. På kansliet ansvarar du tillsammans med nämndsekreterare, registrator och planeringsledare för kommunens övergripande ärendehantering och juridiska tillämpning.

ARBETSUPPGIFTER
Som kommunsekreterare fungerar du som specialist på de juridiska, organisatoriska och administrativa processer som tjänsten omfattar. Du ger råd och service till tjänstepersoner och politiker samt deltar på politiska sammanträden och presidieberedningar. Som kommunsekreterare kommer du bl.a. att upprätta kallelser och skriva protokoll med vårt ärendehanteringssystem, Evolution.

I arbetet ingår bland annat kvalitetsgranskning av beslutsunderlag, ärendebevakning, planering av sammanträden och stöd i ärendeprocessen för kommunfullmäktige och kommunstyrelsen. I tjänsten ingår också utveckling och omvärldsbevakning inom området. Arbetet innebär mycket kontakt med förtroendevalda, förvaltningsledning, kommunledning och handläggare.

Tillsammans med dina kollegor på kansliet är du ett viktigt stöd till politiker och chefer avseende kommunal- och förvaltningsrättslig tillämpning. Tjänsten innebär både operativt och strategiskt arbete och du kommer ha stor möjlighet att påverka det fortsatta arbetet och utvecklingen inom dina ansvarsområden.


KVALIFIKATIONER
Du har en akademisk examen med inriktning mot offentlig förvaltning, statsvetenskap, juridik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Det är meriterande om du har erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete inom en politiskt styrd organisation.

Vi söker en utåtriktad, positiv person med hög servicekänsla och god samarbetsförmåga. Som person ser vi gärna att du har en förmåga att arbeta effektivt och organiserat. Du bör gilla snabba tempoväxlingar i arbetet och stimuleras av den komplexitet och variation som arbetet i en mindre kommun erbjuder.

Tjänsten förutsätter mycket goda kunskaper i svenska, god kommunikativ förmåga samt att du är strukturerad och noggrann.


ÖVRIGT
I Öckerö kommun främjar vi balansen mellan arbetsliv och privatliv och erbjuder därför möjlighet till flextid samt distansarbete upp till två arbetsdagar per vecka. Andra förmåner är semesterväxling, löneväxling samt friskvårdsbidrag.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Öckerö kommun, Personalenheten
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 10 juli 2023
  • Ansök senast: 6 augusti 2023

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024