Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Färgelanda kommun

Färgelanda kommun är en kommun i sydvästra Dalsland med en stor arbetsmarknad inpå knuten. Kommunen erbjuder en rik mångfald av möjligheter, en vacker natur med glittrande sjöar och orörd vildmark, där du kan utöva ett aktivt friluftsliv.


Kommunen som organisation består av ca 500 medarbetare fördelat på tre sektorer; Omsorg, Barn & Utbildning, Samhällsutveckling samt en gemensam stab. Tillsammans arbetar vi för att uppnå vår vision om en trygg kommun med tillväxt och livskraft. Detta arbete utför vi med engagemang - företagsamhet - och ett gott bemötande, som är vår värdegrund!




Nu söker vi dig som vill arbeta som kommunsekreterare – en nyckelposition med många kontaktytor i organisationen.

I den lilla kommunen får du möjlighet att kunna påverka genom korta besluts- och kommunikationskanaler. Du blir en del av en stor kollegial gemenskap i kommunledningskontorets lokaler där blandade avdelningar tillsammans stöttar, motiverar och engagerar till både skratt och utveckling. Som kommunsekreterare arbetar du på Kanslienheten som ger ett kvalitativt stöd till kommunens förvaltning, nämnder och verksamheter. Enheten består av totalt fem personer 

 

Arbetsuppgifter: Kvalificerat sekreterarskap för kommunens nämnder och utskott. Juridisk controller i den politiska ärendeberedningen genom beredningar, kallelser och protokoll. Juridiskt och konsultativt stöd till handläggare, chefer och förtroendevalda kring ärendeberedningsprocessen och dess administration. Administrera samt kvalitetssäkra, effektivisera och utveckla nämndadministrationen tillsammans med övriga i arbetsgruppen. Utöver huvuduppdraget ingår utredningsuppdrag, remisshantering, handläggning samt utvecklingsarbete. 

Du kommer även att vara systemansvarig för vårt ärendehanteringssystem Evolution. 


Viktigaste mål: Kommunen ska bedriva en rättssäker verksamhet. Fler invånare ska vara nöjda med kommunens service och hur behov och förväntningar tillgodoses.

Kvalifikationer:  Du har högskoleutbildning inom samhälls- eller statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren anser likvärdig.

Då nämndprocessen är digital är det viktigt att du har kunskap och vana av att arbeta med modern teknik och att arbeta i digitala ärendehanteringssystem.

Du har goda kunskaper i kommunallagen, förvaltningslagen och offentlighets- och sekretesslagstiftningen.

Det är viktigt att du är analytisk, tar egna initiativ och är proaktiv. Dessutom är du duktigt på att identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter och motiveras av utmaningar. Du kan utrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation. Som person är du noggrann, ansvarsfull och har ett serviceinriktat förhållningssätt. Du är van att jobba mot deadlines då den politiska beslutsprocessen innehåller många moment som är tidskritiska. Du är van att samarbete med andra roller/funktioner/avdelningar för att uppnå goda resultat

Det är meriterande om du har erfarenhet från liknande arbete, kunskap om och erfarenhet från arbete i en politiskt styrd organisation, kunskap om samhällets uppbyggnad, kunskap om andra myndigheters roller och verksamheter samt erfarenhet av ärende- och dokumenthanteringssystem. 

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är kommunikativ, kan arbeta självständigt under eget ansvar men också är en god lagspelare, är noggrann, strukturerad, flexibel och serviceinriktad.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kansli och IT-avdelningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 15 september 2023
  • Ansök senast: 8 oktober 2023

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024