Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Har du tidigare erfarenhet som kommun- eller nämndsekreterare och vill få möjligheten att fortsätta din utveckling? Söker du en roll där du agerar stöd både till kollegor och förtroendevalda i kommunens högst beslutande organ? Är du intresserad av att jobba med genomförandet av allmänna val? 

Stadskansliet i Södertälje kommun söker nu kommunsekreterare som kommer att vara en central del i såväl valarbetet som i kommunens ärendeberedningsprocess. 



Vårt uppdrag 


Stadskansliet har som uppdrag att administrera kommunfullmäktiges, kommunstyrelsens och nämndernas sammanträden genom utskick av kallelser och handlingar samt upprättande av protokoll. Vid stadskansliet registreras och diarieförs post till kommunfullmäkitge, kommunstyrelsen och kommundelsnämnderna. Härutöver bistår enheten med specialiststöd till ledning och verksamheter inom kontoren och bolagen kopplat till ärendeprocessen såsom ärendeberedning, utveckling och förvaltning av stödsystem. Andra arbetsuppgifter som också hanteras av enheten är t.ex. sammanställning av kommunens författningssamling och upprättande av register över kommunens förtroendevalda. Stadsarkivet, d v s kommunens centrala arkiv ingår också i stadskansliet. 


Dina arbetsuppgifter:

Vi söker nu kommunsekreterare till stadskansliet, Södertälje kommun. Du kommer att vara sekreterare i kommunfullmäktige och/eller kommunstyrelsen samt ytterligare något eller några politiska organ. Du kommer också vara involverad i kommunens valarbete i samband med genomförande av allmänna val. I rollen som kommunsekreterare ingår att effektivisera och utveckla nämndsadministrationen och kommunens ärendeberedningsprocesser tillsammans med övriga i arbetsgruppen. Utöver huvuduppdraget kan det också förekomma utredningsuppdrag, handläggning samt utvecklingsarbete.




Vem är du?



Vi söker dig som tidigare har arbetat med nämndsadministration, gärna som sekreterare i kommunfullmäktige och/eller kommunstyrelsen. Du ska trivas med förbättrings- och utvecklingsarbete och motiveras av utmaningar. Det är också viktigt att du trivs med digitala arbetssätt och de möjligheter detta medför eftersom vi använder ett kommungemensamt ärendehanteringssystem för våra nämnder. 



Krav:

- Tidigare erfarenhet som kommun- och/eller nämndsekreterare eller liknande arbete

- Akademisk utbildning inom samhällsvetenskap, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömmer som likvärdig

- Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och är tydlig i din kommunikation. 



Meriterande:

- Erfarenhet av systemen Quickchannel, Ciceron eller Troman

- Erfarenhet av att jobba med val, helst som valsamordnare eller liknande central roll


Personliga egenskaper:

- Du tycker om att dela med dig av dina kunskaper och erfarenehter liksom att ta del av andras

- Du har förmåga att både arbeta självständigt och i samarbete med andra; många arbetsprocesser berör ett stort antal personer.

Du är är noggrann, analytisk och har känsla för service och är du intresserad av att jobba med utveckling av våra nämndsprocesser

För att lyckas i rollen behöver du trivas med att hantera flera uppgifter parallellt, ibland inom snäva tidsramar. Du har därför god förmåga att organisera och strukturera arbetsuppgifter på ett effektivt sätt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.




Vi erbjuder dig


Varje dag går ca 6 000 personer till sitt jobb i Södertälje kommun. Vi har många olika roller hos oss och vill erbjuda dig ett meningsfullt jobb där du får möjlighet att bidra till samhället och samtidigt känna glädje. Som medarbetare hos oss får du möjlighet att utvecklas och sätta avtryck på riktigt.


Som anställd i Södertälje kommun erbjuds du bl.a. trygga anställningsvillkor, ett generöst friskvårdsbidrag samt möjlighet att byta semesterdagstillägget mot extra lediga dagar. Inom vissa verksamheter finns även möjlighet till viss flexibilitet avseende arbetstid och arbetsformer. Vi har ett stort utbud av utbildningar och kompetenshöjande insatser för dig som medarbetare. För mer detaljerad information kring våra förmåner läs gärna mer på vår externa hemsida:

https://www.sodertalje.se/formaner


Stadskansliet består av 15 personer som jobbar med nämndsadmininstration, arkiv, registrering och samordning av nämnder/råd. Vi sitter i öppet kontorslandskap i Södertälje stadshus, med närhet både till pendeltåg och buss.

Anställningen är en tillsvidareanställning och vi tillämpar årsarbetstid med flex. Visst kvällsarbete förekommer i samband med sammanträden.




Välkommen till oss!



Urval och intervjuer kan komma att ske löpande under ansökningstiden.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.




Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Södertälje kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 7 november 2023
  • Ansök senast: 29 november 2023

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024