Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Något fantastiskt händer i Avesta!
Avesta kommun är mitt inne i ett stort utvecklingsarbete där alla medarbetare är med och bidrar med kompetens och engagemang. Med envishet, målmedvetenhet och uthållighet har vi nått våra delmål med lysande resultat. Vi är halvvägs mot vårt stora mål: År 2020 är vi 25 000 invånare och har ett ännu kraftfullare näringsliv som grund för en ännu bättre välfärd. Vi tror att det är möjligt för vi vågar tänka nytt. Tänka annorlunda. Nu fortsätter resan mot 2020. Vi gör den tillsammans – vill du vara med?

Som kommunsekreterare arbetar du i navet av den demokratiska processen i nära samverkan med tjänstemän och politiker i kommunens högsta ledning. Tjänsten tillhör kommunsekretariatet och dina närmaste kollegor är kanslisekreterare, förvaltningsassistent, arkivarie och arkivassistent. Som kommunsekreterare är du direkt underställd kommundirektören. Vi erbjuder en miljö där det strategiska förhållningssättet är i fokus, för att kunna bygga en stark framtid i Avesta kommun.

ARBETSUPPGIFTER
Som kommunsekreterare är ditt huvudsakliga ansvarsområde att säkerställa en rättssäker, effektiv och transparant nämndadministrativ process. Du ger stöd till den politiska organisationen i kommunalrättsliga frågor och stöttar den kommunala organisationen i offentligrättslagstiftning och kommunalrätt.
I arbetsuppgifterna ingår att vara sekreterare i Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsen och Kommunstyrelsens arbetsutskott, inklusive presidieberedning inför KS-au. Du kommer också genomföra utredningar och svara på remisser inom det nämndadministrativa området.

Som kommunsekreterare blir du huvudansvarig för vårt dokument- och ärendehanteringssystem. I ett inledande skede kommer du ansvara för att införa och implementera ett nytt dokument- och ärendehanteringssystem som inkluderar e-tjänster, vilket i sin tur är en viktig del i uppbyggandet av ett servicecenter för Avesta kommun.

I tjänsten som kommunsekreterare ingår det att ha en samordningsfunktion för kommunsekretariatet. Det innebär exempelvis att du leder gruppträffar och ger stöd till de fyra medarbetare som ingår i kommunsekretariatet samt att du ansvarar för ekonomisk uppföljning.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med akademisk utbildning med inriktning mot statsvetenskap, juridik, förvaltningsrätt eller annan liknande examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du behöver ha goda kunskaper i kommunalrätt och offentlighetslagstiftning. I arbetet som kommunsekreterare är det av största vikt att du har en god stilistisk förmåga och att du uttrycker dig väl i tal och skrift samt att du har erfarenhet av liknande arbetsuppgifter.Det är meriterande om du arbetat i statlig eller kommunal verksamhet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Hög integritet och ett professionellt förhållningssätt värdesätts högt. Äkthet, ärlighet och trovärdighet är viktiga ledord hos oss. Vi söker dig som är trygg i din yrkesroll och i dig själv. Att du är serviceinriktad, har god samarbetsförmåga och är en lagspelare är också av stor vikt. I den här rollen behöver du vara självgående och ta ansvar för dina arbetsuppgifter från start till mål. En fallenhet för struktur och ordning samt noggrannhet är avgörande i arbetet som kommunsekreterare.

I Avesta kommun arbetar vi med att utveckla e-tjänster och vill därför att du som söker har ett intresse av digital utveckling. Det är en fördel, men inget krav, om du har erfarenhet av Ciceron vårt nya dokument- och ärendehanteringssystem.

Avesta kommun värdesätter mångfald i arbetslivet och vill ta tillvara de kvalitéer som exempelvis en lämplig ålders- och könsfördelning ger.


ÖVRIGT
FÖRMÅNER
Vi har Medflyttarservice. Vi erbjuder stöd för att hitta arbete till eventuell medflyttare men också vid behov stöd avseende boende, barnomsorg, skola, fritids- och föreningsliv.
Hos oss har du friskvårdstimme eller friskvårdspeng, tillgång till nyrenoverat personalgym, fria bad i kommunens badhus samt många andra fria friskvårdsaktiviteter som kommunen anordnar kontinuerligt.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Avesta kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har Avesta kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Kontaktpersoner på detta företaget

Personalchef Jan Ericsson
0226-645338
HR-konsult/Rekryterare Jessica Eriksson
0226-64 50 83
Administrativ chef Göran Johansson
0226-645004
Driftansvarig Annika Sundström
0226-64 54 56
IT-chef Göran Ecström
0226-645034
Rekryteringskosult Nordstedt & Partners Kjell Nordstedt

Rekryteringskosult, Nordstedt & Partners Anna Hansson

Administrativ chef Göran Johansson
0226-64 5004
Rekryterare Mercuri Urval Jonas Karlberg

Rekryterare Jenny Lyxell
0226-6456 89

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Avesta kommunkansli Avesta
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt avtal.
  • Heltid. Tillsvidareanställning
  • Publicerat: 10 mars 2017

Besöksadress

77481 Avesta
None

Postadress

None
Avesta, 77481

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024