Kommunsekreterare

Arbetsbeskrivning

Kommunhuset

I Västerviks kommun värnar vi om varje medarbetares arbetsmiljö. Vi vill att alla medarbetare ska trivas och utvecklas i sin yrkesroll. Hos oss ska alla gå till jobbet med en positiv känsla.

I kommunen arbetar vi bland annat med pedagogik, vård och omsorg, samhällsbyggnad, kultur, räddningsarbete och arbetsmarknad. Vi har jobb som är inspirerande och meningsfulla. Vi skapar livskvalitet och gör skillnad för människor varje dag.

Vill du ha ett jobb där din insats är betydelsefull för andra människor? Då passar du hos oss!

Kansliet är en del av ledningskontoret på kommunstyrelsens förvaltning. Västerviks kommuns verksamhet är organiserad i ett antal förvaltningar och bolag. Kommunkoncernen omsätter drygt 2 miljarder och har ca 3 200 anställda. Samordning inom kommunkoncernen är tydligt prioriterad.

Kansliet söker nu en kommunsekreterare.

Dina arbetsuppgifter
Du är en del i kansliet och arbetar i team med övriga sekreterare. Teamet har ett flexibelt arbetssätt och tar ansvar för att lösa gruppens uppgifter utifrån gemensamma prioriteringar.

Kansliet ansvarar för sekreterarskap i kommunstyrelse, kommunfullmäktige, förvaltningsbolag och koncernledningsgrupp. Gruppen har också ansvaret för diarium och arkiv samt administrativt stöd till kommunalråd och kommundirektör.

I arbetsuppgifterna ingår att ansvara för att berednings- och ärendeprocessen för de olika beslutsinstanserna sker effektivt och rättssäkert. Handläggning av ärenden och stöd till övriga handläggare i beredningsprocessen ingår också. Andra uppgifter är att sammanställa kallelser, distribuera handlingar, skriva protokoll, posthantering, registrering och arkivering. I stödet till kommunalråd och kommundirektör är uppgifter som mötes- och kalenderplanering, telefonpassning och kontakter med medborgare och näringsliv självklara delar.

Din kompetens
Du har högskoleutbildning med inriktning mot samhällsvetenskap, ekonomi, statsvetenskap, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för uppdraget. Erfarenhet av administrativt arbete i politiskt styrd organisation, gärna i landsting eller kommunal verksamhet, är meriterande. Vi ser gärna att du har goda kunskaper om kommunallag, förvaltningslag och offentlighets- och sekretesslag.

För att lyckas i rollen är det viktigt att du tycker om att arbeta administrativt, är strukturerad och kvalitetsmedveten. Du har en god språklig analytisk förmåga och hög integritet. Du är serviceinriktad, självgående och tar stort ansvar för att lösa dina uppgifter. Du har lätt för att se helhetsbilden för en organisation och hur ditt arbete påverkar denna.

Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du är van att arbeta mot deadlines och självständigt sätta upp och hålla tidsramar.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Information
Vi tar endast emot ansökningar via vår hemsida.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Västerviks kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • -
  • Tillsvidare. 100%. Tillträde 2017-06-01 eller enligt överenskommelse.
  • Publicerat: 24 mars 2017

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024