Kommunsekreterare med ansvar för kommunfullmäktige och kommunstyrelsen

Kommunsekreterare med ansvar för kommunfullmäktige och kommunstyrelsen

Arbetsbeskrivning

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss!




Om arbetsplatsen
Välkommen till Kommunledningsförvaltningen  i Ale kommun som för närvarande består av fyra avdelning, Ekonomi, HR, Kansli och säkerhet, Strategi och uppföljning samt Kultur- och fritidsverksamhet.

Under 2024 planerar vi organisatoriska anpassningar för att integrera vår Kultur- och Fritidsverksamhet.

Avdelningen Kansli och säkerhet består av en mindre enhet för trygghet och säkerhetsfrågor samt övrigt kansli. Inom avdelningen finns en kommunsekreterare samt nämndsekreterare, registratorer, jurister, informationssäkerhetsstrateg, arkivansvarig.

Vi ansvarar för att erbjuda stöd åt förtroendevalda och organisation, säkerställa kvalitet i nämndadministrativa processer samt främja kompetensutveckling inom nämndprocessens specifika områden. Vi samarbetar med övriga avdelningar och förvaltningar.

Arbetsuppgifter
Som kommunsekreterare har du en viktig roll då du bidrar till demokratin i Ale kommun. Målet är transparens  och tillgänglighet avseende dokumentationens form och begriplighet. Kommunsekreteraren är ledande i arbetet med rätt kvalitet i processen nämndadministration. 

Kommunsekreteraren ansvarar för möten och dokumentation avseende främst kommunfullmäktige och kommunstyrelsen.  Det finns visst ansvar för beredning av ärenden till KS/KF, exempelvis motioner och frågor kopplade till reglementen, delegeringsordning m.m. samt ansvar för kontakt och dokumentation kring kommunala bolag.  I uppdraget ingår samordning av nämndsekreterarna.

Ditt uppdrag sträcker sig över hela processen samt praktiskt ansvar för KF och KS , sammanträdesplanering, ordförandeberedning, arbetsutskott, KS och KFs möten, protokoll, arvodeshantering, expediering, diarieföring av protokollsutdrag, lokaler, fika och tekniska hjälpmedel. 

Kvalifikationer
Vi söker dig med en universitets/högskoleutbildning med inriktning offentlig förvaltning, juridik eller annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Utbildning i offentlig rätt och inom kommunen förekommande speciallagstiftning är meriterande.

Du har arbetslivserfarenhet av rollen som kommunsekreterare eller nämndsekreterare. Vidare besitter du goda kunskaper avseende att uttrycka dig i skrift samt de språkkrav lagen ställer.

Övrigt
I denna rekryteringen tillämpas löpande urval 



Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.


Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. 


Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun.


Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Ekonomichef Jukka Taipale
0157-430120
Vision Jeanette Fältskog-Aho
0157-430000
Akademikeralliansen SSR Mikael Kjelleros Enrell
0157-430000
Akademikerförbundet SSR Mikael Kjelleros Endrell
0157-430000
Vision Rose-Marie Fältskog
0157-430000
Utrednings- och strategichef Ingrid Larsson
0157-430030
IT-chef Mikael Brandfors
0157-43 00 60
Utrednings- och strategichef Ingrid Larsson
0157-43 00 30
Akademikerförbundet SSR Mikael Kjelleros Endrell
0157-43 00 00
Vision Rose-Marie Fältskog
0157-43 00 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Kommunledningsförvaltningen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 5 januari 2024
  • Ansök senast: 26 januari 2024

Besöksadress

Utrednings-occh stategiavdelningen
Flen

Postadress

Sveavägen 1
Flen, 64281

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024