Kommunsekreterare till kansliavdelningen

Kommunsekreterare till kansliavdelningen

Arbetsbeskrivning

Älvkarleby kommun med lite över 9 600 invånare ligger precis där Dalälven möter havet. Här är det nära; till, från och mellan det mesta. Tre tågstationer och täta bussturer gör det enkelt att komma hit; från Gävle tar det 12 minuter med Upptåget, från Uppsala knappt en timme. Och till butiker och annan service är det sällan mer än en kvart. Vi är en förhållandevis liten kommun med en väl fungerande samhällsservice och bra kommunikationer.

I dag är vi drygt 700 engagerade medarbetare som arbetar för Älvkarleby kommun och Mod, vilja, respekt och helhetssyn är vår värdegrund och ledord i allt vårt arbete. välkommen att bli en av oss!

Kansliavdelningen är en del av kommunstyrelsens förvaltning, placerad i kommunhuset i centrala Skutskär. Inom avdelningen jobbar 10 personer och kansliet ansvarar för beredningen av ärenden till kommunfullmäktige, kommunstyrelse, och nämnder. Vidare finns funktioner som Dataskyddsombud, utredare, registrator, sekreterare, fika/fixarservice och Medborgarservice inom kansliet.

ARBETSUPPGIFTER
Kommunsekreteraren är en del av kommunens centrala administration som får de viktiga demokratiska/politiska funktionerna att fungera. Som kommunsekreterare har du ett ansvar för att våra förtroendevalda får ett beslutsunderlag som är av hög kvalitet. Du planerar och genomför sammanträden tillsammans med ordföranden och förvaltningschef samt ansvarar för registrering, dokumentation och expediering av ärenden. Du kommer att vara specialist på juridiken kring nämnadministrativa processen och övriga processer som tjänsten omfattar. I tjänsten ingår också utveckling och omvärldsorientering inom området och du samarbetar med kommunens övriga nämndsekreterare. Arbetet innebär mycket kontakter med förtroendevalda, handläggare, andra tjänstepersoner och chefer. I din roll som kommunsekreterare är du sekreterare i kommunfullmäktige, kommunstyrelsen samt valnämnden. Du ansvarar för att organisera och planera ärendeberedningen med tjänsteskrivelser och beslutsunderlag tillsammans med den politiska ledningen, chefer och handläggare. Du kommer också att ha ansvar för attester av arvoden. I rollen ingår även utredningsarbete inom kommunledningskontorets verksamhet vilket kan innebära att t.ex. skriva förslag på remissyttranden, arbeta fram policy- och styrdokument.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en högskoleutbildning med inriktning samhälls- eller statsvetenskap, juridik, offentlig förvaltning eller motsvarande. Du bör ha stor vana av Officepaketet och allmän god datavana. Du har en bra förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och har förmåga att sammanfatta information. Du gillar ordning och reda, är strukturerad, noggrann och har förmåga att arbeta både självständigt och i samverkan med andra samt förmågan att leda dig själv i ditt dagliga arbete. Det är meriterande att ha erfarenhet av att jobba i en politiskt styrd verksamhet, att ha kunskaper inom kommunallagen, förvaltningslagen, offentlighets- och sekretesslagen samt GDPR. Du är med fördel också van att jobba i ärendehanteringssystem. Vi lägger stor vikt vid din personliga lämplighet.

ÖVRIGT
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under ansökningstiden.

För att främja hälsa har Älvkarleby kommun rökfri arbetstid samt att vi erbjuder motion på arbetstid eller friskvårdsbidrag.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kontakten med dig som söker ber vi att du skickar din ansökan via länken i denna annons och inte via e-post eller pappersformat.

Vi undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Kontaktpersoner på detta företaget

Administrativ chef Maria Enarsson
026-831 34
Utredare Erik Klippmark
026-831 12
Kommunchef Anna-Karin Jakobsson
026-831 88
Folkhälso- och närvårdskoordinator Josefine Wennelin
026-831 05
Vision Erik Klippmark
026-831 12
Personalchef Brita-Lena Cederqvist
026-831 48
Vision Maria Samuelsson
026-83358
Akademikerförbundet SSR Sofia Hammar
026 - 832 51
Administrativchef Maria Enarsson
026-83134
Vision Erik klippmark
026-83112

Sammanfattning

Besöksadress

81421 Skutskär
None

Postadress

Box 4
Skutskär, 81421

Liknande jobb


Vi söker en Nämndsekreterare / Registrator

Vi söker en Nämndsekreterare / Registrator

19 februari 2024

26 januari 2024