Kommunsekreterare till kommunkansliet

Arbetsbeskrivning

Österåker är en av landets snabbast växande kommuner och har idag över 38 000 invånare. Befolkningen är ung, nyföretagandet starkt och arbetslösheten låg. De flesta bor i centralorten Åkersberga, ca 30 minuter nordost om Stockholm. Den fantastiska naturen och skärgården ger många möjligheter till aktiv fritid och härligt boende. Vi beaktar jämställdhets- och mångfaldsaspekten vid rekrytering. För mer information www.osteraker.se ARBETSUPPGIFTER Kommunsekreteraren är placerad inom kommunkansliet, Kommunstyrelsens kontor. Till kommunkansliets huvuduppgifter hör att ansvara för ärendehantering och administration för Kommunfullmäktige, Kommunstyrelsen, Valnämnden, överförmyndaren samt råden som ligger under Kommunstyrelsen. Det innebär bland annat: . Administration kring allmänna val och folkomröstningar . Samordning och administration av hela beslutsprocessen från Kommunstyrelsens arbetsutskott, via Kommunstyrelsen, till Kommunfullmäktige . Kommunövergripande administrativ utveckling bland annat avseende ärende- och dokumenthantering, utformning av beslutsunderlag, gemensamma policydokument . Allmän kommunaljuridisk rådgivning - exempelvis kring offentlighet/sekretess, kommunallagen, personuppgiftslagen (PUL), konstitutionella frågor, m.m. . Kommunövergripande ansvar för arkivfrågor, vilket bland annat inbegriper arkivmyndighetens tillsyn över nämnderna . Ärendehandläggning åt överförmyndaren . Ansvar för kommunens författningssamling samt matrikel över förtroendevalda. Kommunsekreteraren skall dels vara sekreterare i Kommunstyrelsen och dels vara kommunens främsta resurs i juridiska frågor. Detta innebär bland annat att samordna de politiska processerna inför Kommunstyrelsens sammanträden, att ge juridisk rådgivning till kommunledningen och förvaltningarna samt att genomföra utredningar och handlägga ärenden till Kommunstyrelsen. Samordningen av de politiska processerna kommer att ske i nära samarbete med kanslichefen och utredningssamordnaren (tillika sekreterare i Kommunfullmäktige). Vidare utgör kommunsekreteraren tillsammans med kanslichefen valkansliet. Den rådgivande rollen innebär att kommunsekreteraren gör självständiga bedömningar. Utöver genomförandet av egna utredningar och föredragning av egna ärenden i Kommunstyrelsen håller kommunsekreteraren i internutbildningar samt leder och/eller deltar i olika projekt och arbetsgrupper. Arbetet som kommunsekreterare erbjuder goda möjligheter att själv profilera tjänsten. Detta innebär att den anställde själv får medverka vid att lägga upp och forma arbetet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en juridisk utbildning (jur kand examen), med en inriktning som är relevant för befattningen samt erfarenhet av- och ett stort intresse för kommunala frågor och politiska processer. Kompetens inom följande juridikområden/lagstiftningar är meriterande: kommunalrätt, förvaltningsrätt, offentlighetslagstiftning, PUL, avtalsrätt, LOU samt överförmyndarjuridik. En god förmåga att uttrycka sig i både tal och skrift är en förutsättning.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Österåkers Kommun
  • 1 plats
  • Heltid/Deltid
  • Publicerat: 28 maj 2008
  • Ansök senast: 12 juni 2008

Liknande jobb


Vikarierande enhetschef Nämndservice

24 mars 2010

Utvecklingsledare

24 mars 2010

Kommunsekreterare

7 maj 2010

Kommunsekreterare

16 augusti 2010