Kommunsekreterare till Lerums kommun

Kommunsekreterare till Lerums kommun

Arbetsbeskrivning

Kommunsekreteraren är placerad på kommunens centrala administrativa enhet som har 15 medarbetare. Enheten ansvarar för stöd till den politiska organisationen, dokument- och ärendehantering, ärendeprocessen, kommunens överförmyndarverksamhet och juridisk rådgivning.

Tillsammans möjliggör vi på enheten ett demokratiskt Lerum.

ARBETSUPPGIFTER
Kommunsekreteraren arbetar med kvalificerat stöd åt kommunens förtroendevalda. I Lerum finns två kommunsekreterare och i samarbete kvalitetsgranskar ni beslutsunderlag, upprättar kallelser, skriver protokoll och ger råd till chefer, handläggare och förtroendevalda i frågor kopplade till bland annat formalia. De huvudsakliga ansvarsområdena är kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och utskott.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleexamen inom samhällsvetenskap, juridik eller motsvarande. Du har kunskap om kommunalrätt och annan offentlig rätt och förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation. Du är mycket datorkunnig och behärskar Office-paketet väl.

För oss är det särskilt viktigt att du är strukturerad, kvalitetsmedveten och har helhetssyn. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, har god problemlösande analytisk förmåga och tar egna initiativ. Dessutom tror vi att du kan identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter, samarbetar väl med andra och motiveras av utmaningar.

Som person är du noggrann, ansvarsfull samt har ett serviceinriktat och flexibelt förhållningssätt. Det är meriterande om du har vana av att arbeta i digitala ärendehanteringssystem generellt, och Platina i synnerhet.

För att du ska lyckas i rollen behöver du ha ett starkt intresse för samhälls- och demokratifrågor.

ÖVRIGT
Lerums kommuns vision att bli Sveriges ledande miljökommun år 2025 och dess ledord hållbarhet, kreativitet och inflytande genomsyrar kommunens arbete.

Inom kommunens verksamheter arbetar cirka
3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Kommunens medarbetare ska ha en god arbetsmiljö som främjar möjligheter att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen hos Lerums kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan via denna länk, och inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan! Vi kommer genomföra urvalet löpande under ansökningstiden.

Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanbeder vi oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Kontaktpersoner på detta företaget

Jakob Rydén
0302-521499
Birgitta Ludvigsson
0302-521130
Stina Schill
0302-52 12 51
vikarierande chef administrativa enheten Daniel Kindstedt
0302-521243

Sammanfattning

Besöksadress

Brobacken 1 Lerum
None

Postadress

None
Lerum, 44380

Liknande jobb


22 mars 2024

Kommunsekreterare

Kommunsekreterare

19 februari 2024

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

Vik. Kommunsekreterare till kommunledningskontoret

13 februari 2024

6 februari 2024