Konsultativ Kundanalytiker till ICA Kundinsikt

Konsultativ Kundanalytiker till ICA Kundinsikt

Arbetsbeskrivning

På grund av en föräldraledighet söker vi nu en konsultativ kundanalytiker med god analytisk och kommunikativ förmåga. Tjänsten består av att hjälpa till att driva insiktsarbetet mot ICAs leverantörer samt utveckla och genomföra analyser baserade på försäljningsdata, marknadsundersökningar och annan research.



Det här är ditt blivande jobb

Som kundanalytiker tillhör du teamet ICA Kundinsikt- & Analystjänster som ansvarar för att utveckla och tillhandahålla det kommersiella insiktserbjudandet till ICA Sveriges och Apotek Hjärtats leverantörer. Teamet arbetar med att öka förståelsen för hur och när Sveriges konsumenter handlar dagligvaror, vem kunden är på ICA, och vilka typer av kunder som köper vad och varför. Vi skapar möjlighet för ICAs leverantörer att ta bättre och mer faktabaserade beslut baserat på analys och insikter om konsumenternas beteende för att skapa ett attraktivt sortimentserbjudande för ICAs kunder i butik. Vi består i dagsläget av ca 15 kollegor. Organisatoriskt är vi en del av Brand & Insight som tillhör Marknad.



Kärnan i tjänsten handlar om att ansvara för ett antal leverantörer som är med i ICAs Kundinsiktprogram där de kan ta del av analyser om kundernas beteende. Du ser till att leverantörerna har förutsättningar att använda kundinsikter i sitt dagliga och strategiska insiktsarbete. Detta gör du genom att kontinuerligt hålla i utbildningar i vårt analysverktyg, genomföra workshops och coacha leverantörerna i det dagliga insiktsarbetet så att de kan ta fram analyser, tolka och tillgodogöra sig kundinsikter.



Du arbetar även för att se till att samarbetet mellan ICA och leverantörerna fungerar väl med avseende på kundinsikter och du stöttar med analytiska resonemang i dialogen mellan leverantörerna och ICA. Ditt arbete bidrar till att ge leverantörerna förutsättningar för att utveckla ett ännu starkare kunderbjudande med fokus på sortiment, kampanjer, varumärken, innovation mm. Vidare är du också en del av att utveckla ICAs Kundinsiktprogram genom att förbättra våra arbetssätt tillsammans med andra analytiker i teamet. Vi tror att du är bekväm med siffror men framförallt intresserad av vad siffrorna säger och kan utifrån analys ta fram slutsatser och rekommendationer för nästa steg.



Det här erbjuder vi

Vi erbjuder ett analytiskt och omväxlande arbete med mycket leverantörskontakter för dig som är intresserad av att arbeta inom dagligvaruhandeln. Du blir en del av Kundinsikt & Analystjänster, ett team som växer och utvecklas. Vårt uppdrag är ett strategiskt viktigt område inom Marknad och du kommer att ha möjlighet att bygga upp ett stort kontaktnät inom både ICA och hos ICAs leverantörer.



Du kommer arbeta nära andra analytiker i teamet och försäljningsansvariga för de tjänster vi tillhandahåller. Du kommer främst vara på vårt kontor i Solna, men även vara ute hos ICAs leverantörer vilket dels kan innebära resor i Stockholmsregionen men även resor inom främst Sverige ca 2-4 dagar per månad. Just nu sker arbetet på distans på grund av pandemin.



Vem är du?

Vi söker dig som har ett genuint intresse för att analysera konsumentprodukter. Du är kommunikativ och har ett professionellt bemötande. Du är en person som får energi av att utbilda andra och diskutera vad analyserna betyder för leverantörernas och ICAs affär. Utbildningarna och analysfrågorna kan vara både av grundläggande och mer avancerad karaktär, så det krävs att du trivs med mixen av nya utmaningar och repetitiva uppgifter.



Personliga egenskaper som vi söker:

* Hög ambition och drivkraft
* Analytisk, kunna dra slutsatser och ta fram rekommendationer baserat på siffror och insikter
* Genuint intresse för dagligvaruhandeln
* God kommunikatör med mycket god förmåga att förklara koncept och analyser för andra
* Driven av att skapa goda affärsrelationer
* Hjälpsam, bemöter både kollegor och kunder på ett professionellt och tillmötesgående sätt
* Affärssinne, snabbt förstå och kunna förmedla hur kundinsikter kan öka kategoritillväxt
* Ordningsam och strukturerad



Fackkunskaper/erfarenheter/utbildning:

* Akademisk bakgrund med kvantitativt fokus (t.ex. civilekonom, civilingenjör)
* Cirka 3-5 års relevant arbetslivserfarenhet
* Erfarenhet av analys, arbete med större datamängder och/eller marknadsundersökningar
* Tidigare arbetslivserfarenhet från marknadsundersökningsföretag, detaljhandel och DVH är mycket meriterande
* Goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel och Powerpoint
* Flytande i svenska och engelska



Anställningsform

Vikariat t.om. 31 januari 2022, med möjlighet till förlängning



Tillträde

2021-06-01



Kontaktperson

Jasmin Fransson, +46 (0) 70 -184 20 70



Sista dag för ansökan

25 april 2021 - men rekrytering sker löpande så ansök gärna så snart som möjligt.



Vi ska spegla våra kunder såväl som samhället i stort och är beroende av medarbetare med olika kompetenser. Vi strävar efter att anställa människor med olika bakgrund och värdesätter den kunskap och erfarenhet det medför. Vi värnar om goda förutsättningar för ett hållbart arbetsliv för våra medarbetare med god arbetsmiljö och möjlighet till ständig utveckling. Vi tillämpar kompetensbaserad rekrytering. Drogtestning förekommer i samband med vissa av våra rekryteringsprocesser.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: ICA Sverige AB
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 april 2021
  • Ansök senast: 24 april 2021

Postadress

Truckgatan 15
KUNGÄLV, 44280

Liknande jobb


Analytiker till Plan International Sverige

Analytiker till Plan International Sverige

26 april 2024

SEM Specialist (Google Ads)

SEM Specialist (Google Ads)

21 mars 2024

SEM Specialist (Google Ads)

SEM Specialist (Google Ads)

21 mars 2024

Affärspartner Kvantum

Affärspartner Kvantum

8 april 2024